U-571 (2000) recensie

Oorlogsfilms zijn er in alle soorten en maten en de één is een stuk waarheidsgetrouwer dan de ander. De door Jonathan Mostow geregisseerde oorlogsfilm U-571 is een film die weliswaar losjes gebaseerd is op waargebeurde feiten, maar compleet fictief is. Het waren namelijk niet de Amerikanen, maar de Britten die als eerste succesvol een Duitse onderzeeër wisten te infiltreren tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het verlof van een aantal Amerikaanse mariniers wordt onderbroken voor een belangrijke missie. Wanneer de Amerikanen vernemen dat de Duitse onderzeeër U-571 in nood is en op zee ronddobbert, besluiten zij om een plan te bedenken om de duikboot van de vijand te infiltreren om de felbegeerde Enigma codeermachine te bemachtigen. Maar het plan is niet zonder risico en daar komen zij snel genoeg achter wanneer zij tijdens de operatie worden aangevallen door de vijand.

Sterrencast

De namen die de filmposter van U-571 sieren zijn niet de minste. Naast Matthew McConaughey spelen Harvey Keitel, Bill Paxton, Thomas Kretschmann en zelfs zanger Jon Bon Jovi belangrijke rollen in de oorlogsfilm van Jonathan Mostow. Maar een sterrencast is niet altijd voldoende om een film te bestempelen als een topper in zijn soort. U-571 heeft zeker een aantal sterke punten zoals de bombastische actiescènes en de film heeft een behoorlijke dosis spanning aan boord. Dat zorgt voor enorm veel kijkplezier.

Tekortkomingen

Waar U-571 in tekortschiet is de authenticiteit. Hoewel de duikboten en de kostuums goed zijn nagemaakt, is de film ontzettend ongeloofwaardig. De film is dan ook fel bekritiseerd op de onwaarheden die worden gepresenteerd. Zoals de goedgelovigheid van de Duitse officieren in nood, hen brute optreden jegens schipbreukelingen en de aanval van een Duitse bevoorradingsboot op de Amerikaanse onderzeeër. En dat terwijl het niet de Amerikanen waren die als eerste op succesvolle wijze de Enigma codeermachine wisten te bemachtigen. Als actiefilm slaagt U-571 dan ook prima, maar als waarheidsgetrouwe oorlogsfilm niet.

Waardering: 3 uit 5.