Truth-or-Dare_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-Pictures

Truth Or Dare (2018) recensie

Truth-or-Dare_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Universal-PicturesSinds kort is de vermakelijke horror/thriller Truth or Dare verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Die naast een goede beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extraatjes bevat zoals audiocommentaar van regisseur Jeff Wadlow en actrice Lucy Hale, een blik op het tot stand brengen van de bloederige moordpartijen en een uitgebreide making of. Een mooi moment om de film die mij positief verraste in de bioscoop nogmaals te bekijken. Deze keer met een aantal extra scènes die als te grof voor de bioscoopzaal werden bestempeld en eruit werden geknipt.

Truth or Dare draait om het gelijknamige spelletje dat door een groep vrienden gespeeld wordt. Op de laatste avond van de vakantie gaan zij nog eens flink los terwijl een onschuldige voorbijganger hen vraagt om aan het spel deel te nemen. De opdracht is simpel. Kies je voor dare dan moet je een uitdaging voltooien en kies je voor truth moet je de waarheid vertellen. Maar het onschuldige en simpele spel krijgt al snel een lugubere wending als de vrienden ontdekken dat zij door het spelen een kwaadaardige entiteit hebben ontwaakt die niet eerder rust totdat iedere deelnemer overleden is.

Met overtuigende visuele effecten en make-up, een leuk verhaal en goed acteerwerk, weet regisseur Jeff Wadlow de kijker een vermakelijke film voor te schotelen. Voor de liefhebber van horrorfilms en thrillers kan Truth or Dare een leuke verademing zijn hoewel de film simpel en luchtig is. Het deed mij zelfs een beetje denken aan genregenoot Final Destination die tot op de dag van vandaag nog altijd tot één van mijn favorieten behoort. Zo nu en dan is er ook ruimte voor een grap en zelfs een beetje romantiek. Maar in de strijd tegen het kwaad draait het natuurlijk om de heerlijke wijze waarop de onschuldige deelnemers aan hen einde komen.

Bloederige beelden worden dan ook niet geschuwd en dat is fijn. Ik ben wel van mening dat filmmakers het soms iets teveel op safe spelen om er maar voor te zorgen dat de bioscoopzalen gevuld raken, maar dat is jammer. Een spannende horrorfilm hoort angstaanjagend en smerig te zijn. Hoewel de spanning niet altijd even sterk aanwezig is, wordt dat ruimschoots goed gemaakt met een aantal moordpartijen om van te smullen. De boosaardige entiteit neemt in ieder geval geen halve maatregelen en doet wat het moet doen. Voor de mensen met een zwakke maag is het wellicht iets teveel van het goede, maar ik daag hen toch uit om deze film een eerlijke kans te geven. Tenzij je het niet durft om het spelletje mee te spelen.

Met dank aan Universal Pictures Benelux en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.