True Detective - Seizoen 2

True Detective – Seizoen 2 (2015) Blu-ray Disc recensie

Na het spannende eerste seizoen van True Detective kon ik niet wachten om het vervolg te gaan zien. Ondanks dat de volledige cast is vervangen en de opzet iets gewijzigd is. In het tweede seizoen staan de levens van drie politieagenten en een gangster centraal en deze keer speelt het verhaal zich in het heden af. De flashbacks waar in het eerste seizoen nog veelvuldig mee werd gewerkt zijn verdwenen evenals het mysterieuze sfeertje dat zo nadrukkelijk aanwezig is. En is dat een nadeel? Dat lees je in mijn recensie van True Detective – Seizoen 2.

Colin Farrell, Rachel McAdams en Taylor Kitsch werden gestrikt om de hoofdrollen te spelen in het tweede seizoen van de door Nic Pizzolatto gecreëerde show en ze spelen de rollen van rechercheur Ray Velcoro, rechercheur Ani Bezzerides en motoragent Paul Woodrugh uitstekend. De drie politieagenten moeten noodgedwongen met elkaar samenwerken als er een moord wordt gepleegd op een belangrijke zakenman wiens verminkte lichaam langs de snelweg wordt gevonden. Terwijl hun superieuren discussie voeren over de jurisdictie over het plaats delict, onderzoeken Velcoro, Bezzerides en Woodrugh de aanwijzingen en het wordt al snel duidelijk dat er een complot gaande is.

Ook de ietwat malafide zakenman Frank Semyon wil tot op de bodem uitzoeken wat er met zijn compagnon is gebeurd, omdat de miljoenen dollars die hij in het vastgoedproject van het slachtoffer heeft geïnvesteerd spoorloos zijn verdwenen. De voormalige gangster heeft dan ook geen andere keuze dan om zijn oude zaken weer op te pakken totdat hij zijn vermogen heeft teruggevonden en zijn legitieme handelswijze kan voortzetten. De rol van Frank wordt uitstekend ingevuld door Vince Vaughn die mij in positieve zin heeft verrast. Ik was er namelijk niet zeker van dat hij in een serieuzere rol zoals deze kon overtuigen, maar hij heeft het tegendeel bewezen.

Ook in het tweede seizoen worden de karakters goed uitgewerkt en de kijker krijgt een goed beeld van de uiteenlopende personages, hun achtergronden en persoonlijke uitdagingen. Zo raakt Velcoro verwikkeld in een strijd om de voogdij over zijn zoon, vecht Bezzerides tegen haar gokverslaving en moet Woodrugh zijn naam zien te zuiveren als hij wordt beschuldigd van machtsmisbruik en als motoragent geschorst wordt. En het intrigerende is dat deze personages een aantal skeletten in de kast hebben en naarmate het seizoen vordert worden deze geheimen onthult. Het zorgt er in ieder geval voor dat je als kijker nieuwsgierig blijft naar de afloop van dit seizoen.

In vergelijking met het eerste seizoen is dit deel veel vlotter en ligt er overduidelijk meer focus op de actie. En dan doe je als studio er goed aan om een regisseur als Justin Lin in huis te halen om de eerste afleveringen van de show te regisseren. Het is wel zo dat door de focus op de actie het onheilspellende sfeertje dat in True Detective – Seizoen 1 zo nadrukkelijk aanwezig was is verdwenen. Dat is geen kritiek, maar wel een constatering en in het begin is het ook wel even schakelen. Zeker gezien het feit het eerste seizoen nog zo vers in het geheugen zit. Maar dat doet verder niets af aan de beoordeling, want ook True Detective – Seizoen 2 is een topper uit de keuken van HBO.

Warner Bros. Home Entertainment brengt True Detective – Seizoen 2 op DVD en Blu-ray Disc op de markt en ik mocht de 3 disc tellende Blu-ray box beoordelen. Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van het beeld dat in het formaat 1.78:1 op de schijfjes staat. Ook de krachtige DTS-HD MA 5.1 soundtrack klinkt subliem. En om het feest compleet te maken staan er ook een aantal interessante extra’s op de schijfjes, zoals een 30 minuten durende making of, interviews met de hoofdrolspelers en producenten, foto’s van het prachtige landschap van California waar het tweede seizoen zich afspeelt en audiocommentaar van de 4 hoofdrolspelers, bedenker Nic Pizzolatto en uitvoerend producent Scott Stephens.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.