True Detective – Seizoen 1 (2014) recensie

True Detective - Seizoen 1Onlangs ben ik begonnen met de televisieserie True Detective, want ik hoorde hier alleen maar goede verhalen over. En omdat het tweede seizoen in aantocht is, besloot ik om de 8 afleveringen tellende serie te gaan kijken. En ik ben zeker niet teleurgesteld. Nu is dat ook geen verrassing, omdat HBO verantwoordelijk is voor meer goede series. Daaronder het populaire Game of Thrones en de inmiddels afgeronde vampierserie True Blood waar ik ook altijd met veel plezier naar gekeken heb.

True Detective is een politieserie in de sfeer van de ijzingwekkende thriller Se7en. In de eerste aflevering zien we hoe de twee rechercheurs Rust (Matthew McConaughey) en Marty (Woody Harrelson) worden geïnterviewd door twee politieagenten die een nog altijd onopgeloste moordzaak in Louisiana onderzoeken. Ruim 20 jaar eerder waren het Rust en Marty die verwikkeld raakten in de bizarre moordzaak waarbij de moordenaars een soort voodoo ritueel hielden. En nu moeten zij de agenten te hulp schieten als het onderzoek vast dreigt te lopen.

Tijdens het interview dat ongeveer 6 afleveringen van circa 55 minuten in beslag neemt, zien we hoe Rust en Marty op jonge leeftijd aanwijzingen opvolgen om de daders op het spoor te komen. Maar hun pogingen om de maniakale moordenaars in de kraag te vatten zijn tevergeefs. Maar dat is niet het enige probleem waar de twee detectives mee te maken krijgen als de druk op hun werk- en vriendschapsrelatie toeneemt. Marty’s onstuimige levensstijl waarmee hij regelmatig zijn vrouw Maggie (Michelle Monaghan) bedriegt en Rust’ ongezonde fascinatie voor het werk van de moordenaars, zorgen ervoor dat de twee heren als een risico worden gezien.

Hoofdrolspelers Matthew McConaughey en Woody Harrelson spelen de rollen van de eigenaardige Rust en de losbandige Marty vol overtuiging en het is dan ook mede te danken aan het goede acteerwerk dat True Detective een fascinerende serie is. Ook het verhaal is onderhoudend genoeg om de kijker aan de buis gekluisterd te laten zitten. En dat terwijl de serie van circa 800 minuten wel de nodige vaart mist. Toch heb ik mij geen moment verveeld, want de serie kent ook een aantal hoogtepunten waarin de makers met scènes die in een take zijn opgenomen wegblazen. Sowieso ben ik zeer te spreken over de mooie special en make-up effects en het is overduidelijk te zien dat er kosten noch moeite gespaard zijn. HBO levert dus opnieuw een topserie af!

Score: 9,0

8 thoughts to “True Detective – Seizoen 1 (2014) recensie”

1. Seizoen 1 vond ik echt briljant, het bleef spannend. Erg verrassend.