Triple 9 (2016) Blu-ray Disc recensie

Triple 9De filmposter van Triple 9 is op zijn zachts uitgedrukt indrukwekkend te noemen. Het zijn niet zozeer de bivakmutsen dragende criminelen die de aandacht opeisen, maar een reeks van grote namen die in deze film aanwezig zijn. Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Anthony Mackie, Aaron Paul, Norman Reedus, Gal Gadot, Woody Harrelson en last nut not least Kate Winslet. Poe, dat moet toch wel een film van je welste worden en met gezonde nieuwsgierigheid ging ik er dan ook even lekker voor zitten. Want nu de film op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar is, is het ook een mooi moment om de door John Hillcoat geregisseerde actiethriller te beoordelen.

De filmmaker die onder andere The Road regisseerde trapt af met een stel bankovervallers die een belangrijke klus klaren en laten zien dat zij gespecialiseerd zijn in hun werkzaamheden. De opening lijkt sterk op de spectaculaire bankoverval in Heat, maar deze scène duurt in vergelijking een stuk korter. Na de klus wordt het al snel duidelijk dat de overvallers Michael (Chiwetel Ejiofor), Marcus (Anthony Mackie) en Rodriguez (Clifton Collins Jr.) politieagenten zijn die samen met de broers Gabe (Aaron Paul) en Russell (Norman Reedus) de klus onder druk van de Russische Irina (Kate Winslet) hebben geklaard.

Na deze klus wordt het al snel duidelijk dat Irina nog een verzoekje heeft en de agenten moeten opnieuw aan de slag om een zwaar beveiligd gebouw binnen te dringen. En dat terwijl Marcus net de gedreven rechercheur Chris (Casey Affleck) krijgt toegewezen als zijn nieuwe partner en de vastberaden rechercheur Jeffrey (Woody Harrelson) doorkrijgt dat de overval is geklaard door mensen die wel verdacht veel weten van hoe de politie te werk gaat. Met de autoriteiten in hun nek bedenkt de groep een manier om de politiemacht op het verkeerde been te zetten zodat zij alle tijd hebben om de gevaarlijke klus te kunnen klaren.

Het verhaal leent zich er uitstekend voor om een emotioneel geladen doch spannend politiedrama te creëren, maar het is wel een feit dat de film niet helemaal lekker van de grond komt. Hoewel gevestigde acteurs zoals Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Anthony Mackie en Woody Harrelson hun rollen uitstekend spelen, laten Breaking Bad-acteur Aaron Paul en Kate Winslet een paar steken vallen. Vooral de Titanic-actrice slaat met een Brits-Russisch accent de plank volledig mis als de meedogenloze Irina. Daarnaast krijgen Clifton Collins Jr. en Gal Gadot te weinig tijd om zich te laten zien. Vooral de Wonderman-actrice heeft geen enkele rol van betekenis in deze film.

Gelukkig zorgen de actiescènes en de spanning voor het vermaak en ook de doordringende soundtrack versterkt de duistere sfeer uitstekend. Je hebt ook geen moment het gevoel dat het allemaal goed afloopt en dat het kan eindigen in een bloedbad waarbij niemand als winnaar uit de bus komt. Vermakelijk is de film dus zeker hoewel ik van mening ben dat er veel meer in had gezeten. Zeker gezien het feit dat er een sterrencast werd gestrikt. Triple 9 is vanaf 31 augustus verkrijgbaar op een nette Blu-ray Disc met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Het bonusmateriaal is iets teleurstellend en bestaat uit niets meer dan een aantal trailers.

Score: 6,0

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Triple 9 (2016) Blu-ray Disc recensie”