Trick 'r Treat

Trick ‘r Treat (2007) recensie

Trick 'r TreatHalloween wint in Nederland aan populariteit, maar in de Verenigde Staten is het ietwat macabere feest al jaren een flinke happening. Waarbij vooral kinderen verkleed als een favoriet personage langs de deuren gaan om te trick-or-treat-en. Wanneer de mensen de deur opent delen ze dan snoepjes uit. En dan zijn er ook nog kinderen die hen gram halen als ze geen snoep krijgen door het huis te bekogelen met eieren. Maar in de komische horrorfilm Trick ‘r Treat is er een kleine trick-or-treater die iets verder gaat dan deze kwajongensstreek.

Het is Halloween. De buurt maakt zich op voor een avond vol spanning, schrikmomenten en kinderen verkleed als uiteenlopende personages terwijl voortuinen versiert worden met uitgesneden pompoen hoofden, heksen en bezemstelen en skeletten. Terwijl een aantal jonge meiden wanhopig een date zoeken voor een Halloween-feest, is de rector van de lokale school druk in de weer met een lijk. Dat hij heeft vergiftigd met zijn speciale snoepjes. Maar de buurt heeft meer te vrezen van een kleine trick-or-treater die niet langs de deuren gaat om snoep, maar om lijken te collectoren.

Vijf voor de prijs van één
Eigenlijk is de door Michael Dougherty geschreven en geregisseerde horrorfilm een film die vijf verhalen bevat. Die op één of andere manier met elkaar in verbinding staan. Het ene verhaal is nog vreemder en luguberder dan het andere en de kijker wordt getrakteerd op bloederige en smerige taferelen. Met een knipoog weliswaar, want de film is ook ontzettend komisch. En met bekende hoofdrolspelers zoals Dylan Baker, Anna Paquin en Brian Cox, is Trick ‘r Treat absoluut geen kleine productie.

Sam
Dougherty creëerde eerder de korte film Season’s Greetings waarin Sam, de kleine moordlustige trick-or-treater, werd geïntroduceerd. Het vormde de basis voor deze film die ten tijde van de release het moest opnemen tegen het geweld van Saw IV en daarmee wellicht iets is ondergesneeuwd. Maar de fans van het genre hebben de horrorfilm inmiddels hoog in de toplijst staan en dat is ook geheel terecht. Het is een hele luchtige, komische, maar ook lugubere productie die naar mijn mening niet tijdens een filmmarathon op de avond van Halloween niet mag ontbreken.

Waardering: 3.5 uit 5.