Trauma (2017) recensie

TraumaAls regisseur moet je van goede huize komen om mij nog te kunnen choqueren hoewel Srdjan Spasojevic daarin is geslaagd met zijn extreem gewelddadige film A Serbian Film. Een film die je niet graag in jouw collectie wilt hebben en zo choquerend is dat ik mij in ieder geval diep van binnen schaam dat ik er überhaupt naar gekeken heb. Met de belofte dat Lucio A. Rojas’ Trauma in hetzelfde straatje past werd ik toch weer nieuwsgierig naar hoe ver een filmmaker bereid is om te gaan om de kijker te choqueren.

Een groep vriendinnen huren een afgelegen huisje voor een meidenweekend, maar het duurt niet lang voordat de sfeer omslaat. Een vader en zijn zoon dringen het huis binnen en nog geen enkele minuten later worden hun intenties duidelijk. De vrouwen worden gedwongen om sexy te dansen, ze worden betast en uiteindelijk bruut verkracht en gemarteld. Na de gruweldaad schakelen de 4 vriendinnen de hulp in van de lokale bewoners. Maar als niemand hen de helpende hand wilt toereiken, besluiten zij om het heft in eigen handen te nemen.

Gruwelijk
Trauma is een gruwelijke en extreem gewelddadige film die met gemak over het randje van goede smaak gaat. Rojas heeft een intense horrorfilm gecreëerd die na afloop nog lang in het hoofd blijft spoken. Met zeer overtuigende make-up effecten en uitstekend acteerwerk krijgt de kijker een misselijkmakende film voorgeschoteld die lastig te verteren is. Maar als ik het afzet tegen het eerdergenoemde wanstaltige product valt het allemaal wel mee en kan Trauma aansluiten in het rijtje van genregenoten zoals I’ll Never Die Alone, The Last House on the Left en I Spit On Your Grave.

De toon zetten
Dat neemt niet weg dat Trauma een pittige film is waarin de haat jegens vrouwen ervan afdruipt. Des te stoerder is het wanneer de dames het heft in eigen handen nemen en op een subtiele wijze wraak nemen. Hun daden roepen enige sympathie op, omdat we als kijker net getuige zijn geweest van de gruwelijke martelingen die vrij expliciet in beeld zijn gebracht. Terwijl er ook aandacht is besteed aan de uitwerking van het verhaal en vanaf de eerste minuut duidelijk wordt waarom de maniakale verkrachter en zijn zoon deze misdrijven plegen. Desalniettemin had de uitwerking iets beter gekund evenals het uitdiepen van de personages. Maar op dat vlak schiet Trauma helaas tekort met als resultaat dat het niets meer of minder is dan een extreem gewelddadige en bloederige wraakfilm.

Waardering: 2.5 uit 5.