Transformers: The Last Knight (2017) recensie

Transformers: The Last KnightTransformers: The Last Knight is alweer het vijfde deel in de reeks die tien jaar geleden begon met de door Michael Bay geregisseerde spektakelfilm Transformers. Inmiddels heeft de Bad Boys-regisseur laten weten dat dit zijn laatste Transformers-film is terwijl ook hoofdrolspeler Mark Wahlberg het voor gezien houdt. Het kon dan ook haast niet anders dan dat men met deze film flink zou uitpakken om de fans nog een keer te trakteren op een weergaloos spektakel. En na drie matige vervolgdelen werd het ook wel weer tijd voor een goede Transformers-film.

Vanavond was de speciale IMAX screening bij Pathé ArenA en iets voor zevenen barst het spektakel los. Ik genoot enorm van de sterke opening waarin gelijk duidelijk wordt gemaakt dat Optimus Prime niet langer meer op de Aarde is om de mensheid te beschermen tegen de duivelse Decepticons. En dat de overgebleven Transformers zich schuil houden, omdat ze worden gezien als de vijand. Maar de mensheid heeft opnieuw de hulp nodig van de metalen krijgers als de wereld dreigt te vergaan.

Mark Wahlberg keert in dit avontuur terug als Cade Yeager die zijn imago als bezorgde vader en parttime uitvinder heeft ingeruild voor een rol als de redder van de overgebleven en gehavende Autobots en hij raakt dan ook betrokken in de hevige strijd tussen de goedaardige robots en de op machtsbeluste Decepticons die opnieuw worden geleid door de maniakale Megatron. Om de cast van menselijke personages iets meer body te geven zijn Josh Duhamel en John Turturro weer opgetrommeld terwijl nieuwkomers Anthony Hopkins en Laura Haddock leuke toevoegingen zijn. Maar de hoofdrollen zijn toch weggelegd voor de gigantische robots die regelmatig met elkaar op de vuist gaan.

Bombastische actiescènes vol met CGI-animaties zijn er dan ook in overvloed, maar het is ook precies wat je van een Michael Bay-film verwacht. Deze keer nog ongeloofwaardiger en grootser om een tijdperk knallend af te sluiten en dat is prima. Het is dan ook een popcorn-film waarbij je het verstand op nul kan zetten en dat is ook fijn. Daarnaast mag Transformers: The Last Knight ook als een betere Transformers-film dan de laatste drie delen worden bestempeld, ondanks dat het niveau van het epische eerste deel bij lange na niet wordt gehaald.

3 thoughts to “Transformers: The Last Knight (2017) recensie”

1. Jeetje Paul, getypt achter het stuur op weg naar huis? :p Ik houd m’n verwachtingen extreem laag, dan valt het misschien nog wel mee.