Transformers: Revenge of the Fallen

Transformers: Revenge of the Fallen (2009) recensie

Twee jaar na de eerste kennismaking met de Transformers die regisseur Michael Bay samen zijn team op het scherm hebben getoverd verschijnt het tweede deel Transformers: Revenge of the Fallen in de bioscoop. Het eerste deel is een fantastisch spektakel en de fans (waar ik er één van ben) keken dan ook reikhalzend uit naar deze film. En de grote vraag is of Bay het eerste deel kan evenaren al dan niet kan overtreffen.

De kijker krijgt in ieder geval nog meer te zien van de metalen reuzen die zich vermommen als auto’s, trucks, vliegtuigen en helikopters en transformeren in reusachtige robots als de situatie daarom vraagt. Omdat we in het eerste deel al uitgebreid kennis hebben kunnen maken met de goedaardige Autobots, hun leider Optimus Prime, de vijandige Decepticons en hun leider Megatron, kan Michael Bay vanaf de eerste minuten vol gas gaan. En dat gebeurd dan ook!

Nog meer explosies, nog meer geweld en alle locaties waar de Transformers hun strijd vechten worden vakkundig en met behulp van verbluffende CGI animaties vernietigd. Het leveren geweldige scènes op en Bay wil Transformers: Revenge of the Fallen groter en spectaculairder dan diens voorganger maken. Is dat een goede keuze? Natuurlijk is er niets mis met de kijker een vermakelijke film voor te schotelen, maar de regisseur van films zoals Armageddon en The Rock slaat soms door.

Transformers: Revenge of the Fallen is dan ook een onsamenhangend geheel waarin er nauwelijks ruimte is om personages zoals Sam Witwicky (Shia LaBeouf) en zijn vriendinnetje Mikaela (Megan Fox) verder uit te diepen terwijl de humor die aan de film is toegevoegd te geforceerd overkomt. Ook de nieuwe soort Transformers zijn niet allemaal even leuk. Zo zijn de tweeling robots eerder irritant dan grappig en ook Leo Spitz (Ramon Rodriguez) is een personage dat niet thuishoort in een film als deze. Daarentegen doet John Turturro het weer erg goed als de voormalige Sector 7-agent Seymour Simmons en is de mega robot Devastator enorm goed uitgewerkt!

Transformers: Revenge of the Fallen is dus allesbehalve een foutloze film, maar nog steeds erg vermakelijk. Toch tellen de minpuntjes deze keer zwaarder, omdat ik van een tweede deel toch wel iets meer verwacht. Men ging zo goed van start met Transformers, maar de fantastische achtbaanrit uit 2007 heeft nu plaats moeten maken voor een vermakelijke kermisattractie die na verloop van tijd toch wel irritant wordt. Er zijn te veel personages die voor afleiding zorgen en de logica van het verhaal is vaak ver te zoeken. De verbluffende special effects en het spektakel redden de film dan ook grotendeels, maar Bay is er toch niet in geslaagd om het eerste deel te evenaren.

Score: 6,0