Traffic

Traffic (2000) recensie

TrafficIk schaam mij een beetje, want ik ben een enorme fan van regisseur Steven Soderbergh. De meeste films die hij maakt zijn zeer onderhoudend te noemen, maar toch heb ik de DVD van de misdaad/thriller Traffic al jaren in de kast staan zonder dat ik de film heb gezien. Daar moest maar eens verandering in komen. En hoe kan je een weekje vakantie aan huis beter besteden dan om een inhaalslag te maken met de films die je nog nooit hebt gezien. Dus was het ook een mooi moment om Traffic uit de kast te trekken, het stof te verwijderen en om er eens lekker voor te gaan zitten.

Verhaallijnen
Normaliter schrijf ik een korte samenvatting van het verhaal in mijn recensies, maar met Traffic is dat iets lastiger. De film bevat namelijk verschillende verhaallijnen die op één of andere manier met elkaar in verbinding staan. De rode draad is de drugshandel. De export vanuit Mexico naar de Verenigde Staten. Hoe de drugskartels op vindingrijke wijze drugs smokkelen, hoe Amerikaanse zakenlui de import van het illegale product financieren en faciliteren, hoe de overheid een plan opstelt om de drugsoorlog tot een halt toe te roepen en hoe een jong meisje met een veelbelovende toekomst uiteindelijk in aanraking komt met drugs en haar toekomst verspeelt.

Uitstekend acteerwerk
De belangrijkste hoofdpersonages worden gespeeld door Benicio Del Toro, Michael Douglas, Don Cheadle en Catherine Zeta-Jones, maar de cast van Traffic is veelzijdig. Veel bekende acteurs en actrices passeren de revue in één of meerdere verhaallijnen. Het acteerwerk is uitstekend te noemen. Benicio Del Toro speelt de rol van informant Javier Rodriguez zeer overtuigend terwijl Michael Douglas de rol als het nieuwe hoofd van de Amerikaanse drugsbrigade die geconfronteerd wordt met de drugsverslaving van zijn 16-jarige dochter zeer sterk speelt. Don Cheadle overtuigt in de rol van DEA-agent Montel die de opdracht krijgt om een zaak tegen een zakenman en zijn vrouw Helena op te bouwen. De rol van Helena wordt meer dan prima ingevuld door Catherine Zeta-Jones.

Typisch Soderbergh
Soderbergh weet hoe hij een onderhoudende film tot stand moet brengen en brengt het op waarheid gebaseerde verhaal uitstekend tot leven. Door de settings zorgvuldig te kiezen en door te spelen met kleurfilters zijn het eigenlijk 3 films die in een geheel zijn verweven. Dat de eerste versie dan ook meer dan 3 uur duurde is niet zo vreemd, maar aanzienlijke wijzigingen op de tafel van de editor zorgde er uiteindelijk voor dat de speeltijd gereduceerd werd naar nog net geen 2 en een half uur. Ik had er geen probleem mee gehad dat de film een langere speelduur zou hebben, want het overtuigende acteerwerk, de sfeervolle beelden en de sterke doch confronterende verhaallijnen, maken Traffic een topper in het genre.

Waardering: 4 uit 5.