Toy Story (1995) recensie | Blu-ray

Toy StoryOnvoorwaardelijke vriendschap. Waar vind je dat nog? Vriendschappen komen en gaan en slechts een handjevol echte vrienden heb je voor het leven. Vrienden die je niet als een stuk afgedankt speelgoed in de kast gooien op het moment dat ze op je zijn uitgekeken. De eerste Disney Pixar film gaat daarover hoewel het in de basis een animatiefilm is die draait om de favoriete speelgoedpop van het jongetje Andy. Sheriff Woody (Tom Hanks) is al jaren zijn favoriete speelgoed, maar daar komt op een dag verandering in.

Zoals met iedere verjaardag is het speelgoed in Andy’s kamer in rep en roer. Meneer aardappelhoofd (Don Rickles) hoopt stiekem op een vrouwelijke metgezel terwijl Rex (Wallace Shawn) bang is dat Andy een veel engere dinosaurus voor zijn verjaardag krijgt. Maar deze keer is het Andy’s favoriete pop Woody die zich zorgen moet maken als het manneke een stoere Buzz Lightyear actiefiguur krijgt. Buzz (Tim Allen) is een echte ruimteavonturier en Woody raakt al snel zijn plekje kwijt. Door pure jaloezie begaat Woody een ernstige fout met alle gevolgen nadien. In de angst om Andy voor eens en altijd kwijt te raken moet Woody alle obstakels trotseren om zijn eer te herstellen.

Toy Story is dan ook een vlotte film. Met veel humor en leuke avonturen waar het hele gezin van kan smullen. Maar in de basis gaat het zoals gezegd over vriendschap en ook hoe een niet te voorspellen vriendschap ontstaat als twee totaal verschillende personages de handen ineen moeten slaan om hun plekje in de speelgoedkamer te heroveren. Een wijze les voor jong en oud misschien, want het verhaal laat goed zien dat je iedereen met respect dient te behandelen. Ongeacht wat diegene jou in jouw ogen heeft aangedaan.

Dat gezegd hebbende, Toy Story blinkt eveneens uit in de prachtige animaties. Het is weliswaar de eerste animatiefilm uit de stal Disney Pixar, maar zelfs twintig jaar na diens release is de film adembenemend mooi. Natuurlijk is het in vergelijking met de meest recente producties gedateerd, maar we mogen niet vergeten dat Toy Story revolutionair is. Een vermakelijke animatiefilm die nimmer zijn kracht heeft verloren en nog steeds tot één van de betere in het genre behoort.

One thought to “Toy Story (1995) recensie | Blu-ray”