Toy Story 4 (2019) recensie

Toy-story-4-NL-_ps_1_jpg_sd-low_©2019-Disney-Pixar-All-Rights-ReservedWoody, Buzz Lightyear, Slinky, Rex en Bo Peep. Inmiddels beroemde personages die 25 jaar geleden al te zien waren in de uiterst vermakelijke animatiefilm Toy Story. Een film over een onwaarschijnlijke vriendschap tussen twee speelgoedpoppen die samen een doldwaas avontuur beleven. Ook in de vervolgdelen stond de vriendschap tussen cowboy Woody en ruimteverkenner Buzz Lightyear centraal. Dit jaar verscheen het vierde en tevens laatste deel in de reeks waarin de focus op Woody en zijn zoektocht naar een verloren speelgoedpop ligt.

Woody (Tom Hanks) en Buzz (Tim Allen) zijn inmiddels eigendom van de kleuter Bonnie (Madeleine McGraw). Het kleine meisje is dol op haar poppen, maar ze moet haar speelgoed thuislaten als ze een kennismakingsdag heeft op de kleuterschool. Om zich niet eenzaam te voelen maakt ze van knutselafval een pop genaamd Forky (Tony Hale). Een vreemd uitziende speelgoedpop en Bonnie’s nieuwste vriendje. Woody moet dan ook alles op alles zetten om Forky terug te vinden als hij tijdens de familievakantie verdwijnt.

Woody en Forky
Toy Story 4 is anders dan zijn voorgangers, maar naar mijn mening beter dan de laatste films. De focus op de vriendschap tussen Woody en Buzz is iets meer naar de achtergrond verdwenen dat de weg vrijmaakt voor nieuwe personages om zich te ontwikkelen. Het meest in het oog springende personage is Forky. Een hilarisch karakter dat er niet alleen vreemd uitziet, maar ook met zijn obsessieve fascinatie voor afval voor hilarische fragmenten zorgt. Terwijl Woody zich in bochten wringt om Forky in het gareel te houden. Het is zo grappig dat de tranen letterlijk over de wangen rollen.

Emotionele rollercoaster
Maar in Toy Story 4 is er een goede balans tussen de komische, spannende en ontroerende momenten en het is dan ook een emotionele rollercoaster. Door het avontuur dat Woody beleeft is er genoeg ruimte om nieuwe personages een podium te geven. Daaronder de grappige knuffels Ducky (Keegan-Michael Key) en Bunny (Jordan Peele), maar ook actiefiguur Duke Caboom (Keanu Reeves) en de antieke pop Gabby Gabby (Christina Hendricks) spelen een belangrijke rol in Woody’s zoektocht naar Forky. Maar wees gerust, want ook de bekende personages zoals Buzz, Rex en Mr. Potatohead spelen nog een rol van betekenis in het verhaal.

Verbluffend
Dat de makers een nieuwe weg zijn ingeslagen pakt positief uit. Toy Story 4 is dan ook zeer onderhoudend en wellicht de perfecte afsluiter van een hoofdstuk waarin de genoemde personages een hoofdrol opeisten. Naast het sterke verhaal en de leuke personages blinkt de door Josh Cooley geregisseerde animatiefilm eveneens uit in de verbluffende computeranimaties. Die soms levensecht zijn en in vergelijking met de film van 25 jaar geleden enorm zijn verbeterd. Een topper in het genre die Disney Pixar’s laatste films zoals Incredibles 2 en Coco doet verbleken en stiekem naar meer smaakt. Maar of we Woody, Buzz en hun vriendjes nogmaals in actie gaan zien valt te betwijfelen.

Toy Story 4 is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4.5