Touch Me Not (2018) recensie

Touch Me NotMet meer dan 250 uur aan beeldmateriaal stond de debuterende regisseuse Adina Pintilie voor een pittige uitdaging. Het duurde maar liefst 7 jaar voordat haar project Touch Me Not gereed was voor een eerste screening. Ik vraag mij dan af of het dan wel de moeite loont om zo lang over een filmproject te doen, maar de Gouden Beer die de film tijdens de 68ste editie van het Internationale Film Festival in Berlijn in de wacht heeft gesleept is een erkenning voor hoe bijzonder Touch Me Not werkelijk is.

Bijzonder of vreemd?
Nu is de grote vraag of de film van Pintilie bijzonder of vreemd is. De film kreeg uiteenlopende reacties en recensies van zowel liefhebbers als critici en dat is niet zo vreemd. Wat Pintilie wil bereiken is lastig te doorgronden. Is Touch Me Not een baanbrekend project dat de kijker meeneemt in een wereld van intimiteit en seksualiteit of is zij er op uit om het publiek te choqueren? Misschien is het wel een beetje van beiden, want met veelal ongemakkelijke momenten en expliciete seksscènes balanceert ze op het randje van goede smaak.

Uit de losse pols
Maar het bijzondere aan Touch Me Not is wel het feit dat de film zonder script werd opgenomen. De acteurs kregen een opdracht mee en moesten deze naar eigen inzicht zo goed mogelijk uitvoeren. Geen gemakkelijke keuze om deel te nemen aan een project waarin je toch authentiek intiem moet zijn met je co-spelers. Toch brengt het een positief effect teweeg, want het voelt allemaal echt aan. Alsof je naar een mix van een aangrijpende documentaire en een onderhoudend drama zit te kijken.

Ongemakkelijk
Nu is Pintilie wel bij machte om niet een ordinaire pornofilm op het zilveren scherm te toveren, maar ook veel aan de verbeelding van de kijker over te laten. En de beelden roepen wel belangrijke vragen op en zetten wellicht mensen aan het denken. Want heeft niet iedereen het recht op intimiteit? Of je nu een geestelijke of een lichamelijke beperking hebt of door psychische klachten niet in staat bent om intiem te zijn met iemand?

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5