Top Gun

Top Gun (1986) recensie

Top GunIk heb gigantisch veel films op DVD en Blu-ray Disc in de kast staan die ik echt nog nooit heb gezien. Daaronder een groot aantal klassiekers en zo nu en dan probeer ik een inhaalslag te maken. Zo begon ik laatst aan Top Gun van regisseur Tony Scott. Ik heb het actie/drama met Tom Cruise in de hoofdrol nog nooit gezien en ik schaam mij daar wel een beetje voor. Top Gun was namelijk in de jaren ’80 een gigantisch succes! Gemaakt voor een breed publiek, want er is actie, spanning en romantiek aanwezig. Wat wil de filmliefhebber nog meer!

Maverick (Tom Cruise) en zijn maatje Goose (Anthony Edwards) zijn jonge en ambitieuze gevechtspiloten die de kans krijgen om zich bij de beste van de wereld te scharen. Ze krijgen de kans om deel te nemen aan de prestigieuze ‘Top Gun’ opleiding met een kans op eeuwige roem als ze de competitieve opleiding weten af te ronden. Maar Maverick’s roekeloosheid speelt hem soms parten terwijl zijn belangrijkste concurrent Iceman (Val Kilmer) de punten binnenharkt. Maverick moet dan ook alles uit de kast trekken wil hij zijn tegenstander verslaan, maar een ingrijpende gebeurtenis zorgt ervoor dat hij zaken in een ander perspectief gaat zien.

Doorbraak
Hij had al een paar mooie titels op zijn naam staan, maar Tom Cruise brak toch echt definitief door met de hoofdrol in Top Gun. Met zijn uiterlijk liet hij menig vrouwenhart smelten, maar dat is niet de enige reden dat Top Gun zowel door mannen als vrouwen geliefd is. Er is ruimte voor romantiek wanneer de jonge Maverick als een blok valt voor één van zijn leerkrachten. Zijn relatie met Charlie (Kelly McGillis) loopt als een rode draad door de film die vooral in het teken staat van de actiemomenten met de gevechtsvliegtuigen. Die overigens uitstekend in beeld zijn gebracht.

Knap gemaakt
Zeker voor een film uit 1986 mag geschreven worden dat de special effects enorm goed zijn. Ze bestaan grotendeels uit praktische effecten en er zijn zelfs een groot aantal stunts uitgevoerd met echte gevechtsvliegtuigen. Op dat vlak is Top Gun baanbrekend te noemen. Dat het verhaal niet veel om het lijf heeft en het acteerwerk niet heel bijzonder te noemen is, zijn minpuntjes die ik graag voor lief neem. Want onderaan de streep heb ik mij uitstekend vermaakt met deze klassieker. Die overigens dit kalenderjaar nog het vervolg Top Gun: Maverick krijgt.

Waardering: 3.5 uit 5.