Tomorrow Never Dies (1997) recensie

Tomorrow Never DiesNa de vermakelijke spionagethriller GoldenEye mocht Pierce Brosnan opnieuw in de huid kruipen de decadente Britse geheime agent James Bond. Tomorrow Never Dies is de 18e film waarin het door Ian Fleming bedachte personage een hoofdrol opeist en opnieuw de strijd aangaat met een geduchte tegenstander. Terwijl in GoldenEye Rusland voor een groot deel het strijdperk was van Mi6, moet James zijn tegenstander ditmaal in Duitsland en op de Zuid-Chinese Zee tot een halt toeroepen.

Als James Bond (Pierce Brosnan) ontdekt dat een gevaarlijke terrorist in het bezit is van een Amerikaans GPS codeerapparaat, besluit Mi6 om de zaak te onderzoeken. De Britse overheid is vastberaden om uit te zoeken voor welke doeleinden hij het apparaat wil gebruiken. Zeker nadat er een Brits fregat op de Zuid-Chinese Zee tot zinken is gebracht. Aan James Bond de taak om te infiltreren in het netwerk en uit te zoeken wie het meeste baat heeft bij de crisis die nu in Zuid-Azië gaande is. Zo komt hij mediagigant Elliot Carver (Jonathan Pryce) op het spoor die met zijn satellieten en met hulp van deze gevaarlijke terroristen zijn eigen nieuws creëert.

Klassieke James Bond
De James Bond-films hebben een aantal karakteristieken die een film een James Bond-film maken. Uiteraard de kenmerkende en vaak psychedelische opening met een beroemde titelsong, maar ook de mooie vrouwen, de smokings die de spion draagt en natuurlijk de herkenbare catchphrases zorgen voor herkenning. Ondanks dat dit alles aanwezig is in de door Roger Spottiswoode geregisseerde actiethriller, is Tomorrow Never Dies niet de typische Bond-film zoals GoldenEye, Licence to Kill en Octopussy. Waar dat aan ligt is lastig te ontdekken, maar het sfeertje ontbreekt gewoon.

Vermakelijk
Dat neemt niet weg dat Tomorrow Never Dies nog altijd een vermakelijke actiethriller is. Met veel bombastische momenten en een indrukwekkende schurk die goed wordt neergezet door Jonathan Pryce. Ook Pierce Brosnan en Judi Dench lijken weer helemaal in hun nopjes te zijn als de charmante Britse spion en zijn baas M. Spottiswoode heeft het dan ook uitstekend gedaan hoewel hij het niveau van zijn collega Martin Campbell niet helemaal weet te evenaren. Ergens is dat jammer, maar het is ook niet de slechtste Bond-film die tot op heden gemaakt is. De liefhebber van spannende actiefilms en James Bond zullen een hoop plezier beleven aan Bond 18.

Waardering: 3 uit 5.