Tomb Raider

Tomb Raider (2018) recensie

Tomb RaiderVooral de fanatieke gamers en dertigers ons ons weten precies wie Lara Croft is. Het hoofdpersonage van de avontuurlijke games van Square Enix die al meer dan 20 jaar voor enorm veel speelplezier zorgen. In 2001 mocht Angelina Jolie in de huid kruipen van het stoere personage voor de vermakelijke actiefilm Lara Croft: Tomb Raider. Maar na de reboot van de gamefranchise werd er ook een zoektocht gestart naar een nieuw gezicht voor de nieuwe Tomb Raider-film die eerder dit jaar in de bioscoop verscheen.

Alicia Vikander werd gestrikt om in de huid te kruipen van een jongere Lara Croft die in de actiefilm Tomb Raider nog niet de kennis en de kracht bezit om zonder enige moeite genadeloos af te rekenen met haar vijanden. In de speurtocht naar haar spoorloos verdwenen vader moet Lara al haar moed verzamelen om op onbekend terrein de strijd aan te gaan met gevaarlijke tegenstanders. En dat levert een uiterst vermakelijke film op die dichtbij de eerder verschenen games Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider komt.

Hoewel Vikander qua uiterlijk niet helemaal overeenkomt met het gamepersonage, doet zij het uitstekend als een ietwat kwetsbare Lara Croft die aan de vooravond van haar eerste missie staat. Met een vlotte actiefilm wordt de kijker getrakteerd op spectaculaire momenten en geweldige special effects. De door Roar Uthaug geregisseerde actiefilm is dan ook om van te smullen. Des te meer is het jammer dat de spanning ontbreekt, want er is geen moment waarop ik dacht dat Lara dit gevaarlijke avontuur niet zou overleven.

Maar dat mag de pret verder niet drukken, want ook de games zitten vol met toevalligheden die ervoor zorgen dat Lara nooit echt in gevaar komt. En met een passend slot zet men de deur wagenwijd open voor een vervolg waarin we waarschijnlijk een Lara Croft met meer ervaring gaan zien. Of dat tweede deel verschijnt is nog maar de vraag gezien Tomb Raider een ietwat teleurstellende box-office had. De onlangs verschenen Blu-ray Disc stelt in ieder geval niet teleur, want naast een weergaloze beeld- en geluidskwaliteit bevat het schijfje interessant bonusmateriaal.