Timecop

Timecop (1994) recensie

TimecopIn de jaren ’80 en ’90 keek ik graag naar de films met Arnold Schwarzenegger. In mijn ogen dé actieheld in die periode, maar ik keek ook graag naar de films met Jean-Claude van Damme. Eveneens een actieheld die populariteit verwierf met films, zoals Kickboxer en Bloodsport. Maar The Muscles from Brussels heeft zich ook laten gelden in sterke actiefilms, zoals Timecop. Waarin Van Damme de rol van Agent Walker speelt.

Recensie – Tijdreizen is volgens velen films realiteit en dat is in Timecop niet anders. In de door Peter Hyams geregisseerde film is tijdreizen een bedreiging. Want hoe worden kwaadwillige criminelen gestopt om terug in de tijd te reizen en de geschiedenis te veranderen? Het is dan ook de taak van een speciale taskforce om hier de controle op uit te voeren. Met Agent Walker als de veteraan, die het dan ook niet laat om de criminelen die tijdreizen misbruiken in de kraag te vatten. Maar als hij een corrupte politicus op het spoor komt, die tijdreizen misbruikt om geld voor zijn presidentiële campagne te bekostigen, is zijn leven in gevaar.

In tegenstelling tot zijn eerdere films, heeft Van Damme ook op het gebied van het acteerwerk deze keer iets meer in de melk te brokkelen. Timecop is dan ook een futuristische actie/thriller met een spannend verhaal en waarin Van Damme het natuurlijk niet laat om zijn vechtkunsten te vertonen. Hoewel, hij het pistool binnen handbereik heeft, gebruikt hij zijn vuisten en benen om zijn tegenstanders tot moes te slaan en te schoppen en de kenmerkende trademarks van de Martial Arts-kunstenaar blijven dan ook niet achterwege. Dat maakt Timecop bij vlagen spectaculair, maar ook een onvervalste actiefilm met een hoog entertainmentgehalte.

Voor een film in 1994 is gemaakt, bevat Timecop toffe special effects, maar soms is het allemaal een beetje onlogisch wat er gaande is. Zo hebben de tijdreizigers een speciale capsule nodig om naar het verleden te worden gelanceerd terwijl ze met een druk op de knop van een kastje die aan hun broekriem hangt kunnen terugkeren. Dat is toch vreemd. Maar goed, wie hier doorheen kan kijken zal een hoop plezier beleven aan de actiefilm. Waarin Van Damme zich toch weer van zijn beste kant laat zien.

3