Thunderdome Never Dies (2019) recensie

Thunderdome-Never-Dies_ps_1_jpg_sd-lowHakken, felgekleurde trainingspakken en kale koppen op de dansvloer. In de jaren ’90 ontstond er een ware revolutie in het uitgaansleven en één van de sterkste muziekculturen. Wat aan het einde van de jaren ’80 allemaal begon met illegale housefeesten, groeide uit tot een populair en terugkerend evenement dat onder de naam Thunderdome duizenden fans in Nederland en daarbuiten naar de hallen trok. In de documentaire van Ted Alkemade en Vera Holland wordt teruggekeken naar het ontstaan van Thunderdome, maar ook hoe het evenement aan haar einde kwam en later weer terugkeerde.

Dreamteam
In de documentaire komen ID&T oprichters Duncan Stutterheim en Irfan van Ewijk, projectmanager François Maas en Mysteryland oprichter Sander Groet uitgebreid aan het woord over hoe Thunderdome eigenlijk is ontstaan, maar ook DJ’s Dano, Buzz Fuzz, Gizmo en The Prophet, het zogenaamde Dreamteam, blikken terug op het immens populaire evenement. De verhalen die zij vertellen worden afgewisseld met spraakmakende beelden van de populaire rave-feesten en natuurlijk is er geen gebrek aan muziek. Herkenbare tracks die de kijker meevoert naar het verleden. Thunderdome Never Dies is dan ook een ware trip down memory lane.

De keerzijde van de medaille
Dat Thunderdome zo groot werd had niemand durven dromen. Een paar jonge gasten van in de 20 wilden niets meer dan een goed feest organiseren en zij kregen zelfs de Jaarbeurs in Utrecht zover om het evenement daar te organiseren. Maar het succes bleef niet onopgemerkt. Organisaties en bedrijven zagen hen kansen schoon om mee te liften op het succes. Zonder ervaring moesten de organisatoren zich opeens bezighouden met merkrecht en het sluiten van lucratieve deals. Daarnaast was Thunderdome niet altijd een kassucces. Dure evenementen en weinig bezoekers zorgden er dan ook uiteindelijk voor dat het bedrijf failliet ging. En dan nog maar te zwijgen over de negatieve associaties met de bezoekers die door onder andere hen uiterlijke kenmerken en het gedrag op de dansvloer werden bestempeld als neonazi’s.

Nekschot
Maar volgens de sprekers in de documentaire kwam de scene echt te overlijden met de komst van tracks zoals Gabbertje en Hakken & Zagen. Commerciële Top 40-nummers van door zichzelf benoemde gabbers die niet alleen voor een financieel succes zorgden, maar ook gabbers en ravers voor schut zette. Ondanks dat werden miljoenen fans overal ter wereld nog steeds gefaciliteerd met terugkerende evenementen waar in 2012 een einde aan kwam. De organisatie besloot dat het zo goed was. Maar naar aanhoudende smeekbeden keerde Thunderdome 5 jaar later terug. Sterker dan ooit en het bewijs dat hardcore nog altijd springlevend is. Het evenement dat in 2019 in de Jaarbeurs werd georganiseerd was dan ook binnen een mum van tijd uitverkocht.

Trip down memory lane
Thunderdome Never Dies is een solide documentaire die iets meer inzicht geeft over hoe Thunderdome is ontstaan en uitgroeide tot het bekendste hardcore-feest in Europa. Als oud-liefhebber van het genre en de scene, is er veel herkenning te bespeuren terwijl er nog eens wordt teruggedacht aan een mooie tijd. Waarin ik met mijn zakcentjes naar de Free Record Shop rende als er een nieuwe Thunderdome CD werd uitgebracht. Dat neemt niet weg dat het verhaal wel in een enorm rap tempo wordt verteld en het gevoel overheerst dat nog lang niet alles aan bod is gekomen. In plaats van een film van nog geen 90 minuten was het misschien een betere keuze geweest om er een miniserie van te maken. Desalniettemin is Thunderdome Never Dies een kijkbeurt waard. Zeker voor de liefhebbers van hardcore en de (oud) gabbers onder ons.

• Documentaire
3
3.78 (9 votes)