Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2018) gastrecensie

Three Billboards Outside Ebbing, MissouriHoe zou jij omgaan met het feit dat je enige dochter verkracht, vermoord en vervolgens verbrand is en er na 7 maanden nog geen enkel idee is wie dat gedaan heeft? Mildred (Frances McDormand) leeft met deze situatie, wetende dat ze hier niets aan kan doen. Tot ze besluit het heft in eigen handen te nemen om meer aandacht voor de zaak te krijgen. Ze huurt 3 (jarenlang niet gebruikte) billboards waarop ze de lokale politie, met name chief Willoughby (Woody Harrelson), confronteert met deze pijnlijke kwestie. Wat volgt is een zwart komische en tegelijkertijd tragische film vol meesterlijke dialogen en karakterontwikkelingen. Geschreven en geregisseerd door Martin McDonagh (In Bruges, Seven Psychopaths). Nu al één van de beste films van dit jaar.

Deze film is zo goed doordat het zo’n tragische zaak gevoel weet te geven terwijl het tegelijkertijd enorm grappig is én heel veel weet te zeggen over het huidige klimaat in de (Amerikaanse) samenleving. Zo is Sam Rockwell zijn karakter normaal alleen bezig met afro-amerikanen oppakken, lastigvallen en eventueel mishandelen, maar trekt Mildred ook ineens Dixon zijn aandacht met haar billboards. Rockwell zijn karakter is de spiegel die McDonagh Amerika voorhoudt. Als zo’n karakter zich kan ontwikkelen moet het land dit toch ook kunnen? Naast de politieke lading die je duidelijk voelt (of dit nou toeval is of niet, McDonagh schreef de film 8 jaar geleden en filmde hem voor de verkiezing van Trump) biedt de film ook een vrouwelijke hoofd personage die de teugels in handen neemt. Natuurlijk een perfect antwoord op de #metoo beweging die de afgelopen maanden is ontstaan. Naast deze op de achtergrond liggende gedachten, die zeker meespelen, is dit ook écht een meesterlijke film. Zo goed als alles klopt aan deze film. Het acteerwerk is subliem, de dialogen messcherp, de cinematografie prachtig en er is ruimte voor zowel een lach als een traan. McDormand en Rockwell verdienen zeker een Oscar(nominatie) voor hun bijdrage, naast dit fantastische script.

Three Billboards outside Ebbing, Missouri is Martin McDonagh’s beste film tot nu toe, wat veel zegt over iemand die In Bruges gemaakt heeft. Het is een perfect mix van (zwarte) komedie en een erg serieus drama. Deze film zal je niet in de koude kleren gaan zitten en laat je zeker nadenken over de achterliggende thematiek die onuitgesproken behandeld wordt. Alle prijzen en nominaties die de film ontvangt zijn niet meer dan terecht. Ga deze zien!