Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) recensie

Three-Billboards-Outside-Ebbing-Missouri_ps_1_jpg_sd-low_©-2017-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-rights-reservedThree Billboards Outside Ebbing, Missouri is een film die mij vanaf het begin al nieuwsgierig maakte, maar ik kon mij er toch niet toezetten om naar de bioscoop te gaan voor het door Martin McDonagh geschreven en geregisseerde drama. Nu deze op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc verschenen is, is het een mooi moment om er eens lekker voor te gaan zitten. Zeker gezien de tot op heden verschenen lovende woorden voor hoofdrolspeelster Frances McDormand die de rol van Mildred Hayes speelt.

Mildred (Frances McDormand) besluit op een dag om de jarenlange niet-gebruikte billboards langs een rustige weg vlakbij haar rustige woonplaats Ebbing te huren om een duidelijke boodschap op de lokale politie over te brengen. En dan specifiek gericht aan politiechef William Willoughby (Woody Harrelson). Nog geen jaar eerder is haar dochter op brute wijze verkracht en vermoord, maar de politie heeft tot op heden geen verdachte aangehouden. Voor de alleenstaande moeder reden genoeg om het politiekorps, maar ook het zo altijd rustige Ebbing eens flink wakker te schudden.

Gedreven door woede en wraak gaat Mildred als een olifant door een porseleinkast en alles en iedereen moet wijken voor haar zoektocht naar de dader. Het leveren soms grappige en ontroerende momenten op en Frances McDormand speelt haar rol dan ook vol verve. Hoewel Woody Harrelson en Sam Rockwell eveneens fantastische rollen spelen als de geplaagde en aan alvleesklier kanker lijdende politiechef en de racistische bekrompen politieagent Jason Dixon. Toch wel de belangrijkste personages in dit vreemde verhaal dat compleet fictief is, maar een kritische boodschap aan de Amerikaanse samenleving overbrengt.

Duizenden (al dan niet meer) onopgelost zaken die vergelijkbaar zijn met die van de fictieve Angela Hayes laten vrienden en familie achter in diepe rouw. Wetende dat de dader nog ergens op vrije voeten rondloopt terwijl zij het verdriet van een dierbare moeten zien te verwerken. Er moet maar eens een einde aan komen. Althans, zo pak ik de boodschap van McDonagh op. Dat de mensen dan het heft in eigen handen nemen lijkt dan nog geen eens zo’n vreemd en onrealistisch idee, maar ook hier speelt de vraag of dit wel juist is de kop op. Daarin slaagt Three Billboards Outside Ebbing, Missouri met vlag en wimpel, want het is een film die je op sommige momenten niet alleen laat lachen of huilen, maar je ook aan het denken zet.

De Blu-ray Disc van Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een zeer nette schijf met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De mooie beelden van de omgeving in en rondom Ebbing komen strak over terwijl het lastig voor te stellen is dat een mooie plek als deze het podium is van een afschuwelijke misdaad. De loze ruimte op de disc is goed benut door een aantal interessante extra’s toe te voegen, zoals verwijderde scènes en een making of.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.