Thor: Ragnarok (2017) recensie

Thor: RagnarokIn 2011 maakt het publiek voor het eerst kennis met Marvel superheld Thor. De man met de hamer, de zoon van Odin en de God van de donder. In een heerlijke actiefilm van regisseur Kenneth Branagh waarin hij voor het eerst op de Aarde belandt en door S.H.I.E.L.D. wordt gerekruteerd voor de Avengers. Inmiddels is Thor, gespeeld door Chris Hemsworth, onmisbaar in het Marvel Cinematic Universe. Na zijn optreden in The Avengers, het vervolg Avengers: Age of Ultron en het iets duisterder Thor: The Dark World, treedt hij opnieuw aan in de nog te verschijnen actiefilm Thor: Ragnarok.

Afgelopen vrijdag werd in Rotterdam de vernieuwde en verbeterde IMAX zaal van Pathé Schouwburgplein geopend. Niet alleen onder het genot van een hapje en een drankje, maar ook met de allereerste vertoning van Thor: Ragnarok in Nederland. Eerst vertellen Giovanni Dolci van IMAX en theatermanager Pascal Wersch hoe succesvol de samenwerking tussen de bioscoopketen en IMAX is, maar ook in welke opzichten de sfeervolle zaal is verbeterd. Maar het echte feestje barst los als Thor: Ragnarok begint te draaien. Het moment waar de honderden bezoekers op hebben gewacht.

In tegenstelling tot de eerdere films is de door Taika Waititi geregisseerde film luchtiger en komischer terwijl het verhaal erg eenvoudig is. Koppelingen met de overige films uit het Marvel Cinematic Universe worden haast niet gemaakt hoewel er zo nu en dan een personage uit de voorgaande films opduikt en dat er een aantal keren gerefereerd wordt naar bijvoorbeeld de strijd tegen de Centauri in The Avengers. Deze keer houdt men het simpel. Thor moet aan de bak als zijn zus en de troonopvolgster van Asgard terugkeert. Hela (Cate Blanchett), de Godin van de dood, grijpt de macht terwijl Thor en Loki (Tom Hiddleston) op de onbekende planeet Sakaar de sadistische uitdagingen van de heerser Grandmaster (Jeff Goldblum) moeten trotseren.

Daarin krijgt het duo hulp van ondergedoken Hulk (Mark Ruffalo), de grappige gladiator Korg (Taika Waititi) en de meedogenloze krijger Valkyrie (Tessa Thompson). Vooral Korg is een meer dan welkome toevoeging die voor veel humor zorgt hoewel Thor: Ragnarok in de regel wel een film is waarin de leuke grappen en oneliners continu worden afgewisseld met spectaculaire actie. Ondersteunt door een bijpassende elektronische soundtrack die mij sterk doet denken aan Tron: Legacy. Dat maakt Thor: Ragnarok wel een andere film dan zijn voorgangers, maar zeker niet minder!

Door het feit dat fase 3 van het Marvel Cinematic Universe een stuk duisterder is, komt Thor: Ragnarok als geroepen om de zaken weer in balans te brengen. De combinatie van bombastische actiescènes, verbluffende special effects en de enorme hoeveelheid humor, zorgt ervoor dat je lekker onderuit kan hangen met een bak popcorn op schoot. Niet nadenken, maar vol gas genieten. Niet alleen van een geweldige film, maar ook van de splinternieuwe IMAX zaal in Pathé Schouwburgplein die een ongekend hoge beeld- en geluidskwaliteit produceert.

Impressie nieuwe IMAX zaal Pathé Schouwburgplein

3 thoughts to “Thor: Ragnarok (2017) recensie”

1. Vond trouwens dat momentje in het vliegtuig met Hulk eentje die ook wel eventjes een emotionele snaar wist te raken. En Korg was inderdaad erg leuk!

Daarnaast nog even opgelet naar aanleiding van de presentatie van Dolci en het formaat voor bepaalde actiescenes was het volledig scherm, maar in diverse scenes zaten ook zwarte balken onder en boven….toch zie je dat alleen maar als je er echt op let…