Thor: Ragnarok (2017) recensie

Thor: RagnarokTegenwoordig worden de superhelden films in een rap tempo op het publiek afgevuurd. Vooral de superhelden uit het Marvel universum trekken jaarlijks miljoenen bezoekers naar de bioscopen toe en ieder jaar verschijnt er wel een nieuwe film waarin de inmiddels gevestigde helden Iron Man, Captain America en Thor hun gezichten laten zien. Vorig jaar verscheen ook alweer het derde deel van Thor in de bioscoop en de door Taika Waititi geregisseerde film ontving lovende kritieken. Sinds vorige week is Thor: Ragnarok zowel digitaal als op DVD en Blu-ray Disc verkrijgbaar en het is dan ook een mooi moment om de bombastische actiefilm opnieuw op te zetten.

Chris Hemsworth keert terug als Thor. De zoon van Odin en de God van donder die deze keer zijn kwaadaardige zus Hela (Cate Blanchett) tot een halt moet toeroepen. Asgard staat machteloos tegen de Godin van de dood als Odin (Anthony Hopkins) zijn koninkrijk heeft verlaten en Thor te druk is met zijn jacht op de Infinity Stones. In zijn zoektocht belandt hij op de afgelegen planeet Sakaar waar hij samen met de ondergedoken Hulk (Mark Ruffalo), de dappere Valkyrie (Tessa Thompson) en zijn geniepige broer Loki (Tom Hiddleston) de handen ineen slaat om aan de sadistische Grandmaster (Jeff Goldblum) te ontsnappen.

In vergelijking met het duistere Thor: The Dark World is het derde deel een stuk luchtiger en komischer en dat was ook wel nodig. Na de ietwat zwaarmoedige actiefilms Captain America: Civil War en Avengers: Age of Ultron, was het publiek wel weer toe aan een film waarin er een goede balans is tussen de verbluffende special effects, weergaloos spektakel en heerlijke humor. Met Thor: Ragnarok heeft Waititi die goede balans gevonden en dat levert een vermakelijke film op die zeker tot één van de toppers van het afgelopen jaar behoort.

Hoewel er nog genoeg referenties zijn naar de voorgaande films uit het Marvel Cinematic Universe, staat Thor: Ragnarok grotendeels op zichzelf. Met een eenvoudig en rechtlijnig verhaal ligt de nadruk veel meer op de actie en de humor. Dat is een positieve ontwikkeling en een concept waar Guardians of the Galaxy succes mee verwierf. Laten we dan ook hopen dat er meer van dit soort geweldige superhelden films op de agenda staan. Thor: Ragnarok is vanaf heden op een kwalitatief uitstekende en met extra’s overladen Blu-ray Disc verkrijgbaar.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.