Thinner (1996) recensie

ThinnerTom Holland mag dan geen overweldigende filmografie als regisseur hebben, maar hij heeft wel vermakelijke horrorfilms zoals Fright Night en Child’s Play geregisseerd. In 1996 boog hij zich over de roman Thinner van Stephen King. Een verhaal dat wellicht niet zo sterk is als dat van IT en The Shining, maar wel enorm leuk is. Evenals de gelijknamige film van Holland waarin Robert John Burke de rol van advocaat Billy speelt.

Billy is een succesvolle strafpleiter die onlangs mafioso Richie (Joe Mantegna) heeft geholpen om een zware celstraf te ontlopen. Alles lijkt Billy voor de wind te gaan totdat hij op een avond de dochter van zigeunerkoning Lempke (Michael Constantine) doodrijdt. Met hulp van de lokale sheriff en de rechter wordt Billy vrijgesproken, maar Lempke zoekt gerechtigheid. Daarom spreekt hij een vloek over hem uit die ervoor zorgt dat de zwaarlijvige advocaat in hoog tempo gewicht verliest.

Billy’s gezondheid gaat achteruit en hij komt tot de ontdekking dat hij evenals zijn vrienden komt te overlijden als hij geen actie onderneemt. Daarom schakelt Billy de hulp in van Richie om Lempke op te sporen, want hij is de enige die de vloek kan opheffen. Maar de stokoude Lempke is niet van plan om op Billy’s verzoek in te gaan. Met ernstige gevolgen voor zowel Billy als de rondreizende zigeuners die gerechtigheid zoeken.

Thinner is lastig te categoriseren. Het is een wraakfilm, maar ook een horror met een aantal grappige momenten. Dat maakt de film van Tom Holland luchtig en interessant. Mooie make-up effecten zorgen ervoor dat een aantal personages er huiveringwekkend uitzien terwijl het acteerwerk dik op orde is. Vooral Michael Constantine lijkt helemaal in zijn nopjes te zijn als de angstaanjagende en wraakzuchtige Tadzu Lempke. Een personage die je niet snel zult vergeten. Daarom is het ruim 20 jaar oude Thinner nog steeds een vermakelijke horrorfilm die je als liefhebber van het genre en de verhalen van Stephen King absoluut niet mag missen.