Them That Follow (2019) recensie

Them That FollowIn deze bizarre tijden zoek je naar vermaak. Omdat je toch grotendeels en wellicht verplicht thuis moet blijven. Als klant van VodafoneZiggo heb ik de beschikking over een ruime catalogus van films die je gratis kunt kijken, maar je kunt ook relatief nieuwere films huren. Zo kwam ik laatst de thriller Them That Follow tegen en zowel de filmposter als de korte samenvatting van het verhaal spraken mij aan. Ik ging er dan ook eens lekker voor zitten.

De jonge Mara (Alice Englert) woont samen met haar vader in een gesloten gemeenschap. Haar vader is Pastoor Lemuel (Walton Goggins) die de gemeenschap bij elkaar houdt met zijn preken. De gemeenschap gelooft er heilig in dat ze haar geloof in de Heer kan bewijzen door giftige slangen vast te houden. Een ritueel dat redemptie en zuivering moet bieden. Daarom houdt Mara haar misstap met Augie (Thomas Mann) geheim. Ondanks dat zij de geloofsovertuigingen van de gemeenschap deelt. Maar als ze zwanger blijkt te zijn heeft ze geen andere keuze dan om de Heer te vertrouwen.

Angst
Them That Follow is een film over geloofsovertuiging en duistere geheimen. Zelfs in een kleine harmonieuze gemeenschap als in de thriller van regisseurs Britt Poulton en Dan Madison Savage is er ruimte voor zonden. Die moeten worden bestraft. De onorthodoxe methode om giftige slangen vast te houden in de zoektocht naar vergiffenis lijkt extreem, maar blijkt een effectieve manier tee zijn om mensen op het rechte pad te houden. Angst is immers een goede drijfveer om de opgelegde regels op te volgen. Zoals dat in iedere gemeenschap het geval is.

Intelligent
De thriller is dan ook intelligent in elkaar gezet. Het verhaal speelt zich af in een sobere setting en de dialogen moeten voor het vermaak zorgen. Hoewel het eeuwige gebrabbel over de Heer tot aan vervelends toe wordt herhaald, is het een onderhoudende film waarin het solide acteerwerk voor het vermaak zorgt. Het is dan ook jammer dat de classificatie als thriller niet helemaal terecht is, omdat Them That Follow meer een drama is. Ondanks dat er een aantal spannende momenten zijn. Ik vraag mij dan ook af of de film een breed publiek zal aanspreken, want velen zullen het ervaren als een lange zit. Ik heb mij er in ieder geval uitstekend mee vermaakt.

Rating: 3 out of 5.