Them

Them – Seizoen 1 (2021) recensie

ThemVorige week verscheen op het streamingplatform Prime Video het volledige eerste seizoen van Them. Een dramaserie met veel spanning en angstaanjagende momenten. Waarin een Afro-Amerikaans gezin geconfronteerd wordt met bovennatuurlijke krachten en rassenhaat. De serie speelt dan ook in op de actualiteiten. Haat jegens mensen met een donkere huidskleur is momenteel een veelbesproken onderwerp terwijl de Black Lives Matter-beweging wereldwijd veelvuldig protesteert tegen rassenhaat. Bedenker Little Marvin wil met Them overduidelijk laten zien dat het probleem al veel langer bestaat.

Samenvatting van het verhaal – Technisch ingenieur Henry Emory (Ashley Thomas), zijn vrouw Lucky (Deborah Ayorinde) en hun twee dochters, verlaten in de jaren vijftig de zuidelijke staten als Henry een nieuwe baan heeft gevonden. Het gezin verhuist naar een rustige wijk in Compton. Waar de blanke gemeenschap met arendsogen kijken naar hoe het Afro-Amerikaanse gezin de woning betrekken. Henry en zijn gezin worden overduidelijk niet met open armen ontvangen terwijl de gemeenschap ingenieuze plannen bedenken om de nieuwe buren te verdrijven. Maar wat begint met kleine pesterijen loopt uit in bloederige en zelfs fatale confrontaties tussen de Emory’s en hun nieuwe buren.

Recensie – Them is meer dan een serie die de problematiek rondom rassenhaat in beeld brengt. Want naast alle pogingen van de gemeenschap om de Emory’s te verdrijven, krijgen de gezinsleden ook te maken met de geesten uit hen verleden. Beetje bij beetje krijgt de kijker meer informatie over het verleden en wat de Emory’s heeft bewogen om de zuidelijke staten te verlaten. Maar de poging om met een schone lei te beginnen mislukt als de gezinsleden te maken krijgen met bovennatuurlijke entiteiten. Die de Emory’s terroriseren en zelfs tot waanzin drijven. In deze momenten spelen angstaanjagende geestverschijningen en goed getimede schrikmomenten een belangrijke rol.

Door het meer dan treffende acteerwerk, leef je met de personages mee. De spanning is voelbaar en als kijker is het wachten op dat de spreekwoordelijke bom gaat ontploffen. Iedere aflevering van circa 40 minuten is dan ook interessant hoewel, de ene aflevering beter is dan de andere. Geen vreemd fenomeen bij een reeks, want iedere serie heeft zo zijn mindere episodes. Maar het merendeel is ijzersterk. Door het goede acteerwerk, maar ook door hoe de jaren vijftig tot leven is gebracht. Te danken aan de overtuigende decors en kostuums. Them is dan ook in mijn ogen zeker een topper die niet gemist mag worden.

• Serie
3.5