Thelma (2017) recensie

Thelma_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-Motlys-ASFilms zijn soms lastig te categoriseren. Zoals de intrigerende filmhuis titel Thelma van Joachim Trier. De regisseur die eerder verantwoordelijk was voor het indrukwekkende drama Louder Than Bombs. Thelma is spraakmakend, mysterieus, spannend en aangrijpend. Een duistere en sobere film die de kijker niet alleen laat puzzelen, maar ook aan het denken zet. De Deense filmmaker bewijst opnieuw dat hij in staat is om het veeleisende publiek een kwalitatief goede film voor te schotelen. Zonder gebruik te maken van bombastische CGI-animaties die van het scherm spatten en een sterrencast die volle zalen garandeert.

De hoofdrol is voor Eili Harboe en ze speelt de rol van de tiener Thelma voortreffelijk. Thelma is een jonge studente die niet alleen sociaal onhandig is, maar ook de drang heeft om aan de verwachtingen van haar ouders te voldoen. Ze heeft weinig vrienden en nauwelijks een sociaal leven totdat ze de charmante mede-studente Anja (Kaya Wilkins) tegen het lijf loopt. De altijd introverte Thelma kruipt langzaam uit haar schulp, maar dat gaat gepaard met vreemde aanvallen die doen vermoeden dat zij een medische aandoening heeft. Deze aanvallen zorgen niet alleen voor gênante situaties waarin Thelma belandt, maar ze laten haar ook herinneren dat zij als klein kind al te maken had met deze onverklaarbare toevallen.

Het klinkt een beetje als Carrie, toch? De horrorfilm die gebaseerd is op het boek van Stephen King en waarin eveneens een jonge introverte studente te maken krijgt met vreemde en angstaanjagende situaties. Thelma bevat zeker wel elementen die vergelijkbaar zijn met de klassieker, maar Joachim Trier weet toch beter de gevoelige snaar te raken. Daarnaast wordt het nooit echt duidelijk waarom Thelma de vreemde insulten heeft en of deze wel daadwerkelijk gebeuren. Door het switchen tussen haar droomgedachten en de realiteit, word je als kijker toch veelvuldig op het verkeerde been gezet.

Terwijl je meeleeft met Thelma, die op haar beurt wanhopig probeert te ontdekken waarom dit haar overkomt, probeer je als kijker ook te ontdekken wat er nu precies aan de hand is. Heeft zij speciale gaven of dan toch een medische aandoening? Of krijgen we haar hersenspinsels te zien die moeten verhullen wat er daadwerkelijk met Thelma in het verleden is gebeurd? Opeens is de toch wel krachtige openingsscène een stuk logischer, maar om de film tot op het bot te ontleden is haast onmogelijk. Het blijft gissen, evenals de protagoniste die haar leven weer op de rails probeert te krijgen. Thelma is dan ook zoals gezegd een indrukwekkende, meeslepende en spannende film die uitblinkt in de wijze waarop het verhaal wordt verteld en imponerend acteerwerk.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL