The Zookeeper’s Wife (2017) recensie

The Zookeeper's WifeEen aantal oorlogsdrama’s laten een blijvende indruk achter. Zoals het gerenommeerde Schindler’s List van Steven Spielberg en het aangrijpende oorlogsdrama The Pianist van Roman Polanski. Evenals deze indrukwekkende films is The Zookeeper’s Wife een aangrijpend oorlogsdrama. Gebaseerd op de dagboeken van Antonina Zabinska. In de film uitstekend vertolkt door Jessica Chastain. En meer dan uitstekend in beeld gebracht door regisseur Niki Caro.

In The Zookeeper’s Wife volgen we het echtpaar Antonina (Jessica Chastain) en Jan (Johan Heldenbergh). Eigenaren van een dierentuin in Warschau, maar alles dreigen te verliezen als de Duisters Polen bezetten. Om hun dierentuin te redden besluiten zij om mee te bewegen met het Naziregime. Antonina geniet de persoonlijke aandacht van de belangrijke Nazi-officier Lutz Heck (Daniel Brühl) die haar en haar man in staat stellen om honderden Joden uit de getto te redden. Terwijl Jan de Joden naar de dierentuin smokkelt, probeert Antonina de aandacht van Herr Heck af te leiden van de geheime operatie die vlak onder zijn neus plaatsvindt.

Het bijzondere verhaal dat in het boek van Diane Ackerman wordt verteld, is wellicht een van de meest indrukwekkende oorlogsverhalen. Zonder al teveel spektakel, maar met een prachtig oog voor detail creëert Caro de setting waarin het oorlogsdrama zich afspeelt. De beelden zijn indrukwekkend en hartverscheurend. Maar dat The Zookeeper’s Wife imponeert is eveneens te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Jessica Chastain, Johan Heldenbergh en Daniel Brühl. Het prachtige The Zookeeper’s Wife is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Score: 9,0

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.