The X Files - Seizoen 11

The X Files – Seizoen 11 (2018) recensie

The X Files - Seizoen 11Na de succesvolle herstart met The Event Series werd al snel het vervolg van de populaire serie The X Files aangekondigd. FBI-agenten Mulder (David Duchovny) en Scully (Gillian Anderson) keren nogmaals terug voor nog eens 10 aflevering van circa 43 minuten om paranormale verschijnselen, krankzinnige sekteleiders, bovennatuurlijke seriemoordenaars en buitenaardse fenomenen te onderzoeken. En uiteraard gaat men ook verder met het verhaal rondom de complottheorie dat de overheid een succesvolle kruising van menselijk en buitenaards DNA wil creëren.

De stijl van het elfde seizoen is vergelijkbaar met die van het voorgaande deel en de makers pakken door met afwisselende afleveringen die zowel spannend als komisch zijn. De chemie tussen Duchovny en Anderson is weer dik op orde en beide hoofdrolspelers lijken het weer naar hun zin te hebben in de huid van de iconische personages. Tevens keert Mitch Pileggi terug als adjunct-directeur Walter Skinner en zien we zo nu en dan William B. Davis terugkeren in de rol van de mysterieuze rokende man. De oudste tegenstander van Mulder en Scully en naar verluidt de leider in het complot om de duistere zaken van de overheid in de doofpot te stoppen.

Doordat er deze keer meer luchtige afleveringen zijn toegevoegd maakt The X Files – Seizoen 11 iets minder impact hoewel het oude vertrouwde sfeertje van de serie uit de jaren ’90 soms wel te proeven is. Vooral de aflevering waarin Mulder en Scully het opnemen tegen op hol geslagen apparaten en waarmee het gevaar van kunstmatige intelligentie nog eens duidelijk gemaakt wordt, is een sterke episode waarin het ouderwetse sfeertje uitstekend tot zijn recht komt. Toch leunt men niet meer zo sterk op het oude bekende en mag er geschreven worden dat dit seizoen als de echte herstart van de serie mag worden gezien.

Hoewel het nog even de vraag is of de studio ook het twaalfde seizoen gaat bestellen, want daar is tot op heden nog geen nieuws over verschenen. Behalve dat de serie afgerond is en gezien het verloop van het verhaal is het niet ondenkbaar dat we Mulder en Scully voor het laatst in actie hebben gezien. Het zou jammer zijn, maar in alle eerlijkheid is het misschien ook mooi geweest. We hebben na The Event Series en het elfde seizoen nog even kunnen genieten van de personages die ons in de jaren ’90 zoveel kijkplezier bezorgd hebben, maar misschien is het moment er wel dat de FBI-agenten de penningen voor eens en altijd aan de wilgen hangen. The X Files – Seizoen 11 is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Met dank aan 20th Century Fox en Lewis PR voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Steun Filmliefhebber.com