The-Wretched_ps_1_jpg_sd-low

The Wretched (2019) recensie

Buren heb je niet voor het uitzoeken en je moet het ermee doen. De één heeft het geluk dat de buren nauwelijks lawaai maken of dat ze uiterst vriendelijk zijn, maar de ander kan behoorlijk last hebben van geluidsoverlast of het vreemde gedrag van zijn of haar buren. In de horrorfilm The Wretched krijgt de rebelse tiener Ben (John-Paul Howard) ook te maken met zijn buren. Die hij nauwlettend in de gaten houdt terwijl hij de zomervakantie doorbrengt bij zijn vader.

Nieuwe buren

Ben is een rebelse tiener die de zomervakantie moet doorbrengen bij zijn vader, maar een pretje is het allerminst. Hij wordt aan het werk gezet in de jachthaven waar zijn vader ook werkt en hij krijgt het aan de stok met zijn leeftijdsgenootjes. Terwijl hij ’s avonds ooggetuige is van het vreemde gedrag van zijn buren. Hij is ervan overtuigd dat zijn buurvrouw bezeten is door een heks, maar niemand wilt hem geloven. Hij staat er dan ook in zijn eentje voor. Maar dat weerhoudt hem er niet van om de waarheid aan het licht te brengen.

80’s vibe

The Wretched kan het beste vergeleken worden met genregenoten uit de jaren ’80. De gloriedagen van de horrorfilm, maar zo indrukwekkend als Hellraiser, A Nightmare on Elm Street of Child’s Play is de film van het regieduo Brett Pierce en Drew T. Pierce niet. Maar dat neemt niet weg dat The Wretched zeker de moeite waard is. Met behulp van overtuigende special effects en make-up zit de film vol met smerige en bloederige scènes terwijl het angstaanjagende wezen soms ook gedeeltelijk in beeld wordt gebracht. Dat het verhaal in het eerste deel niet bijzonder is mag niet als een manco worden gezien, want een leuke plotwending in de slotfase zorgt voor een aangename verrassing.

Jonge cast

Met jonge acteurs zoals John-Paul Howard en Piper Curda neemt de studio een risicootje, maar het pakt goed uit. Ondanks dat het acteerwerk niet Oscarwaardig is weten zij zich staande te houden in de horrorfilm die vooral uitblinkt in spannende en angstaanjagende fragmenten. De film gaat soms ook wel even onder de huid zitten, maar slapeloze nachten zullen er niet zijn. Daar is The Wretched toch net iets te braaf voor hoewel de kijker die bij het minste al opschrikt wel een aantal keren zijn hart voelt bonzen. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeg ik dan. Kijk de film dan ook met een maatje of je wederhelft wanneer je de kwalitatief goede Blu-ray Disc hebt aangeschaft.

Waardering: 3 uit 5.
The Wretched