The World Is Not Enough (1999) recensie

The World Is Not EnoughAls liefhebber van James Bond kijk ik regelmatig naar de films waarin de decadente Britse geheime agent al zijn kennis, kracht en vernuftige gadgets aanwendt om zijn tegenstanders tot een halt toe te roepen. Sinds 1995 mocht Pierce Brosnan de kenmerkende smoking van James Bond dragen en in GoldenEye en Tomorrow Never Dies liet hij al zien dat hij de rol die eerder door Sean Connery, Roger Moore en Timothy Dalton werd gespeeld, prima kan spelen. In de 19e James Bond-film The World Is Not Enough keert hij terug als hij de moord op een oliemagnaat moet onderzoeken.

Wanneer een invloedrijke oliemagnaat op het hoofdkantoor van Mi6 in Londen wordt geliquideerd, schakelt M (Judi Dench) de hulp in van haar beste geheime agent James Bond (Pierce Brosnan). Aan Bond de taak om te onderzoeken wie er baat heeft bij de dood van Sir King (David Calder), maar ook om zijn dochter Elektra (Sophie Marceau) te beschermen. Zeker wanneer hij terroristen ervan verdenkt dat zij het voorzien hebben op de familie om zo de bouw van de nog aan te leggen pijplijn te saboteren. Maar in zijn speurtocht naar de daders komt de Britse geheime agent Renard (Robert Carlyle) op het spoor. Een gevaarlijke terrorist die inzake de aanslagen op de familie King niet alleen opereert.

Bondgirls
Een altijd kenmerkend onderdeel van een James Bond-film zijn de zogenaamde Bondgirls. Mooie dames die aan de zijde van de Britse spion staan en op een positieve manier de aandacht opeisen. Na Izabella Scorupco en Teri Hatcher krijgt Pierce Brosnan nu gezelschap van Sophie Marceau. Terwijl ook Denise Richards als secundaire Bondgirl aan het verhaal is toegevoegd. Hoewel Sophie Marceau de rol van Elektra King voortreffelijk invult, slaagt Denise Richards soms de plank aardig mis als kerngeleerde Christmas Jones. Dat zorgt wel voor wat afbreuk aan het kijkplezier. Ondanks dat Pierce Brosnan de rol van Bond weer prima invult en Robert Carlyle imponeert als de meedogenloze terrorist Renard.

Sfeer
Maar The World Is Not Enough heeft niet alleen last van de tegenvallende acteerprestaties van Richards, want er is wel iets meer mis met de door Michael Apted geregisseerde spionagethriller. Evenals in Tomorrow Never Dies ontbreekt dat typerende Bond-sfeertje. Wellicht te wijten aan de settings die geen James Bond ademen of aan het feit dat de spion nog steeds rondscheurt in een opgevoerde BMW. Dat de film een paar spannende en bombastische momenten heeft staat als een paal boven water, maar een echte Bond-film kan en wil ik het niet noemen. Na afloop overheerst de teleurstelling en gaat The World Is Not Enough de boeken in als een matige Bond 19.

The World Is Not Engouh is nog beperkt verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

2.5