The Wizard of Oz

The Wizard of Oz (1939) recensie

Als we tegenwoordig praten over boekverfilmingen van fantasieverhalen dan moet men al snel denken aan franchises zoals The Hunger Games, The Maze Runner en The Divergent Series. Maar in 1939 werd er al met groot succes een fantastisch fantasieverhaal verfilmd. In het met leuke liedjes volgepropte The Wizard of Oz zien we hoe Judy Garland als de schattige Dorothy in het land van Oz terechtkomt en een aantal uitdagingen moet trotseren voordat zij naar de boerderij van haar oom en tante in Kansas kan terugkeren.

Het verhaal dat door L. Frank Baum werd geschreven en in 1900 werd uitgebracht is misschien wel één van de bekendste sprookjes die we kennen. Het verhaal is al meerdere malen verfilmd (zowel in live-action als in animatiefilms), maar de door Victor Fleming geregisseerde familiefilm is tot op de dag van vandaag nog steeds de beste. Mede te danken aan het goede acteerwerk en de zangtalenten van Judy Garland hoewel ook Ray Bolger als de vogelverschrikker, Bert Lahr als de laffe leeuw en Jack Haley als de tinnenman het ook meer dan uitstekend deden.

Voor een film uit 1939 is The Wizard of Oz een moderne film. Er werden speciale en vernieuwende technieken gebruikt om de film de uiteindelijke look en feel te geven. De openingsscène die zich op de boederij in Kansas afspeelt is in zwart-wit opgenomen om de naargeestige sfeer te ondersteunen, maar als Dorothy eenmaal in het land van Oz aankomt is alles in felle kleuren te zien. Het welbekende gele pad naar de Smaragdstad is felgkleurd evenals de omgevingen en de personages die Dorothy tijdens haar reis tegenkomt.

Maar The Wizard of Oz dankt niet alleen haar succes aan goede hoofdrolspelers, het leuke verhaal en de prachtige liedjes, maar ook aan de fantastische special effects en de prachtige make-up effecten. De personages zien er bijzonder uit, de kostuums van de vogelverschrikker, de leeuw en de tinnenman zijn prachtig en de gemene heks van het westen – een rol die meer dan uitstekend werd ingevuld door Margaret Hamilton – is werkelijk angstaanjagend. The Wizard of Oz werd dan ook al meerdere keren uitgeroepen tot de beste familiefilm ten alle tijden en ik sluit mij daar bij aan. Want zelfs ruim 75 jaar na haar release is deze film nog steeds een pareltje te noemen.

2 gedachten over “The Wizard of Oz (1939) recensie

1. Prachtige film die zelfs nu nog tot de verbeelding spreekt. En dat is een kunst op zich, zeker als je weet dat de film bijna 80 jaar geleden gemaakt werd. Altijd een plezier om deze terug te zien 🙂