The Witches (2020) recensie

The Witches © 2020 Warner Bros Entertainment Inc - All Rights ReservedThe Witches is één van de films die het slachtoffer is geworden van de COVID-19 pandemie. Door het sluiten van de bioscopen werd de remake van de jaren negentig klassieker meerdere keren uitgesteld en uiteindelijk vervroegd uitgebracht op on de mand diensten, zoals HBO Max en Pathé Thuis. Inmiddels is de familiefilm, die eveneens gebaseerd is op het kinderboek van schrijver Roald Dahl, verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc. Een mooi moment dus om alsnog te genieten van deze goed geslaagde remake.

In The Witches zien we hoe een klein jongetje (Jahzir Bruno) onderdak vindt bij zijn oma (Octavia Spencer) wanneer hij zijn ouders verliest. Terwijl hij langzaam maar zeker weer het geluk vindt, breekt er een duistere periode aan als hij het doelwit wordt van een heks. Zijn oma is ooit zelf het doelwit geweest van een geniepige heks en ze besluit dan ook om samen met hem te vluchten. Maar in het luxueuze hotel waar zij verblijven worden ze opnieuw geconfronteerd met heksen. Als de Grand High Witch (Anne Hathaway) en haar verbond van tientallen heksen eveneens in het hotel verblijven en snode plannen smeden om alle kinderen op de wereld te transformeren in schattige muisjes.

Voor een familiefilm is The Witches behoorlijk duister en op een aantal momenten zelfs angstaanjagend te noemen. Met uitstekende make-up effecten en mooi special effects is Anne Hathaway omgetoverd in een angstaanjagende heks en ze speelt de rol van de Grand High Witch dan ook uitstekend. Terwijl Octavia Spencer als de oma en Stanley Tucci als de eigenaardige hotelmanager solide acteren. Maar het is nieuwkomer Jahzir Bruno die alle lof verdient voor zijn vertolking van het kleine jongetje. De jonge acteur speelt de rol namelijk meer dan uitstekend.

Vooral voor de kleintjes zijn sommige fragmenten behoorlijk heftig, maar je kan het regisseur Robert Zemeckis wel toevertrouwen dat hij een goede balans weet te vinden om het hele gezin te kunnen vermaken. Door een hoog tempo verveelt de film geen minuut en is er genoeg te beleven voor jong en oud. Terwijl grappige en spannende momenten hand in hand gaan en de CGI-animaties van een zeer hoge kwaliteit zijn. Hoewel, het op een aantal momenten goed te zien is dat de personages met behulp van de computer op het beeld zijn getoverd. The Witches, die al eerder werd verfilmd in 1990, is dus een goede remake. Maar bovenal een amusante film voor jong en oud.

3.5