The Windmill Massacre (2016) recensie

The Windmill MassacreThe Windmill Massacre. De titel is al briljant genoeg om het regiedebuut van Nick Jongerius een kans te geven, want een film vol met bloed en gore gaat er altijd wel in. De in Nederland geproduceerde horrorthriller geniet een internationaal succes en dat is mede te danken aan het feit dat internationale filmsterren de hoofdrollen spelen en dat zij overwegend Engels spreken. Maar hoe goed is The Windmill Massacre eigenlijk? Dat lees je in mijn Blu-ray Disc recensie.

De film begint rustig met de introductie van de Australische Jennifer (Charlotte Beaumont) die in Nederland woont en werkt. Maar als haar werkgever ontdekt dat zij over haar identiteit heeft gelogen, slaat het kindermeisje op de vlucht. Al gauw stapt zij in een bus vol met toeristen die op het punt staan om het Nederlandse landschap te verkennen. Hoewel ze Amsterdam veilig weet te verlaten belandt zij samen met het gezelschap in een uitzichtloze situatie als de bus in het nergens pech krijgt. Het enige dat zij kunnen doen is schuilen in de schuur van een nabijgelegen molen, maar diens bloeddorstige bewoner is niet zo blij met het onaangekondigde bezoek.

Met het betere hak- en zaagwerk worden de nietsvermoedende passagiers (gespeeld door internationale sterren zoals Bart Klever, Ben Batt, Patrick Baladi en Noah Taylor) één voor één om zeep geholpen door de duivel aanbiddende molenaar die er naast zijn huiveringwekkende slachtpartijen ook smerig uitziet. Een horrorfiguur dat angst aanjaagt en met een enorme zeis en dodelijke klompen zijn slachtoffers achterna zit. Het leveren spannende en smerige momenten op. De kills zijn stuk voor stuk bloederig en walgelijk en ook deze keer zijn de hulpeloze toeristen het slachtoffer van iedere horror cliché die je maar kunt verzinnen. De mobiele telefoons werken niet en er worden continu de verkeerde keuzes gemaakt.

Dat maakt The Windmill Massacre een heerlijke en stiekem toch wel foute horrorthriller die met een speelduur van nog geen 90 minuten uitstekend vermaakt. Het verhaal heeft wel iets inhoud, maar het draait uiteindelijk om de smerige slachtpartijen van de maniakale molenaar. Waar het verhaal en het acteerwerk misschien iets tekort schieten maken de naargeestige sfeer en de mooie special effects en make-up effecten een hoop goed. Voor de liefhebber van horror dus een uitstekende film die vanaf dinsdag 17 januari verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc. Just Entertainment heeft prima werk geleverd door een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc op de markt te brengen die ook interessante extra’s bevat zoals een uitgebreide making of, b-roll en een teaser.

Met dank aan Just Entertainment en Your Media Wave voor het Blu-ray recensie-exemplaar.