The Wild Goose Lake (2019) recensie

Waardering: 3.5 uit 5.
The Wild Goose Lake (2019) on IMDb

Genre: Drama, Misdaad | Speelduur: 113 minuten | Regie: Yi’nan Diao | Cast: Ge Hu, Lun-Mei Kwei, Fan Liao

Duistere ontmoetingsplaatsen, een regenachtig decor, sfeervol straatbeeld en interessante personages. De ingrediënten die het Chinese misdaaddrama The Wild Goose Lake de moeite waard maken. Regisseur Yi’nan Diao speelt overduidelijk met de kenmerken van een typische film-noir en hij creëert daarmee een film die op veel vlakken bestempeld kan worden als een topper.

Ge Hu

Ge Hu speelt op uitstekende wijze de rol van Zenong Zhou. Het personage waar het allemaal om draait. Als routinier in de onderwereld van Wuhan probeert hij een bendeoorlog te voorkomen. Op wel een bijzondere manier, want de bende die in twee uur tijd de meeste motoren steelt heeft de eerste keuze in het werken in de meest lucratieve wijken van de stad. Komisch om te zien dat doorgewinterde criminelen een haast Olympische wedstrijd houden om een meningsverschil op te lossen.

Stijlvol

De achtervolging door de regenachtige steegjes van Wuhan, de kleurrijke reclameborden en neonverlichting die de straten van de stad verlichten en beelden van bijzondere bijeenkomsten, maken The Wild Goose Lake een plezier voor het oog. Maar het verhaal is ook onderhoudend genoeg om Zhou en zijn partner in crime te volgen. Om herenigd te worden met zijn vrouw slaat hij de handen ineen met die van sekswerker Aiai. Een rol die uitstekend wordt gespeeld door Lun-Mei Kwei en zij zet een mysterieus personage neer dat weleens een dubbele agenda zou kunnen hebben.

Spanning

De spanning komt voort uit Zhou’s misstap wanneer hij een agent doodschiet. Als voortvluchtige crimineel en moordenaar komt hij voor een pittige uitdaging te staan en hij ziet haast geen uitwegen meer. Opgejaagd door de volledige politiemacht houdt hij zich staande en zijn doortastende aanpak om herenigd te worden met zijn vrouw leveren spannende momenten op. Zo zou je kunnen zeggen dat The Wild Goose Lake van alle markten thuis is. Want humor, film-noir, actie en spanning gaan in het misdaaddrama hand in hand.