The Whole Truth (2016) recensie

The Whole TruthRechtbankthrillers zijn er in overvloed en in de regel zijn dit films die het niet moeten hebben van spektakel en sensatie. Toch kan een goede rechtbankthriller voor enorm veel kijkplezier zorgen. Denk dan maar aan titels zoals The Firm, A Time To Kill en Primal Fear. Zelfs The Devil’s Advocate zou je in dit lijstje kunnen opnemen, want dat is eveneens een bloedstollende advocatenfilm waarin Keanu Reeves de rol van de arrogante doch doortastende advocaat Kevin Lomax speelt. En dat doet hij voortreffelijk!

In de rechtbankthriller The Whole Truth kruipt de The Matrix-acteur opnieuw in de huid van een advocaat. Hij krijgt de taak om zijn jonge en welvarende cliënt Mike (Gabriel Basso) te verdedigen als de scholier wordt beschuldigd van de moord op zijn vader. Terwijl het openbaar ministerie alles uit de kast trekt om hem achter de tralies te krijgen, bedenkt Ramsey een plan om hem het beste te verdedigen. Door gebruik te maken van flashback scènes krijg je als kijker meer informatie over de relatie tussen vader en zoon en de zorgwekkende situatie binnen het gezin.

Maar een beetje oplettende kijker heeft al snel in de gaten waar het op uitdraait. Dat is ontzettend jammer, want aan het einde van de film is ‘the element of surprise’ compleet verdwenen. Het is het wachten op de bevestiging van wat je eigenlijk al weet. Dan is het ook een pluspunt dat de film nog net niet de 90 minuten aantikt, want anders had The Whole Truth als een lange zit bestempeld mogen worden. Maar dat valt mee. Mede te danken aan het goede acteerwerk van Keanu Reeves die zich wel thuis lijkt te voelen in deze rol en de interesse van de kijker weet vast te houden.

Dat de door Courtney Hunt geregisseerde rechtbankthriller geen topper in zijn soort is moge duidelijk zijn, maar als tussendoortje is The Whole Truth prima weg te werken. Ondanks dat de spanning volledig ontbreekt. Dat gebrek wordt goed gecompenseerd door de eerder genoemde en boeiende flashback scènes die de daden van de moordenaar enigszins verklaren, maar ook door het goede acteerwerk van de John Wick-acteur, Renée Zellweger, Gabriel Basso en James Belushi. The Whole Truth is verkrijgbaar op een kwalitatief nette DVD die helaas geen bonusmateriaal bevat.

Score: 6,0

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.