The Wall (2017) recensie

The WallRegisseur Doug Liman heeft het publiek al een aantal keren verrast met onderhoudende en zenuwslopende films. Zoals The Bourne Identity en Edge of Tomorrow. Zelfs Jumper is qua actie een uitstekende film die een hoog entertainmentgehalte heeft. De oorlogsfilm The Wall – die zich aan het einde van de oorlog in Irak afspeelt – is daarentegen wat saai en zelfs voorspelbaar. Maar wat wil je ook met een scenario dat draait om slechts drie personages en dat zich afspeelt op een woestijnvlakte waar alleen een krakkemikkig muurtje staat.

De film komt al traag op gang. Soldaat Isaac (Aaron Taylor-Johnson) en sergeant Matthews (John Cena) moeten een verlaten oliepijplijn inspecteren. Er dreigt nog steeds gevaar en de Amerikaanse soldaten zijn dan ook op hun hoede. Toch weten ze niet te voorkomen dat een scherpschutter het vuur opent en Matthews ernstig gewond raakt. Isaac weet ternauwernood het vuur te ontwijken en zich te verbergen achter een muurtje dat in de woestijn nog overeind staat. Wat daarop volgt is een reeks frustraties en een psychologisch spel als Isaac contact krijgt met de Irakeze schutter.

Isaac’s geworstel met zijn open wond en een kapotte radio leveren niet alleen de soldaat, maar ook de kijker de nodige frustraties op. Na tientallen pogingen en de wetenschap dat de antenne kapot is hoef je echt niet meer te verwachten dat de radio op miraculeuze wijze gaat werken. Ook het moment waarop hij de kogel uit zijn wond haalt om deze vervolgens te verbinden leveren frustraties op. Blijkbaar is het verwijderen van de kogel enorm pijnlijk, maar als je er vervolgens een dot watten induwt om de bloeding te stoppen en je schreeuwt het niet uit van de pijn, dan klopt er volgens mij iets niet.

Zo zijn er meer momenten die niet logisch zijn en The Wall voelt meer aan als een goede rek- en strekoefening. Het flinterdunne plot wordt uitgesmeerd over 90 minuten en het is simpelweg niet boeiend en aangrijpend genoeg om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Dat Aaron Taylor-Johnson een soldaat in nood kan spelen wordt dan wel duidelijk, maar zijn dialogen bestaan grotendeels uit overmatig vloeken, kreunen en steunen. Ook de interactie met de gezichtloze schutter die Isaac over de radio gek maakt, is mild en als kijker heb je ook nooit het gevoel dat er een ware strijd gaande is. Dat het oorlogsdrama op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc is verschenen mag een pluspunt zijn, maar overtuigend is de film allerminst.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

1 thought to “The Wall (2017) recensie”