The Walk (2015) Blu-ray Disc recensie

The WalkEen poosje geleden las ik voor het eerst over The Walk. Het is een film die volledig leunt op de waargebeurde en bizarre stunt van de Franse koorddanser Philippe Petit, die vlak voor de opening van het World Trade Center in New York in 1974 over een draad en zonder beveiliging van de Noord- naar de Zuidtoren liep. In alle eerlijkheid dacht ik bij mezelf hoe men een 2 uur durende film over deze gebeurtenis kon maken. Maar met regisseur Robert Zemeckis aan het roer en met Joseph Gordon-Levitt in de hoofdrol, had ik er wel vertrouwen in dat dit een goede film kon worden. En in mijn recensie lees je of The Walk dat is of niet.

Het is inmiddels wel duidelijk dat Joseph Gordon-Levitt (eens dat schattige jongetje in de sitcom 3rd Rock From The Sun) een veelzijdige acteur is die geen uitdaging uit de weg gaat. Hij heeft intussen al uiteenlopende rollen gespeeld en ook door in de huid te kruipen van de Franse koorddanser Philippe Petit, stapt de acteur weer uit zijn comfort zone. Hij droeg speciale lenzen en hij praat met een Frans accent om gelijkenis met Petit te treffen en hij kreeg van de stuntman zelf instructies om een aantal stunts uit te kunnen voeren. Hij speelt de rol dan ook voortreffelijk, maar ik vind het een groot manco dat het hoofdpersonage allesbehalve een sympathiek mens is.

De vastberadenheid van de Fransman om zijn doel te bereiken is bewonderenswaardig te noemen, maar zijn methodes en arrogantie zorgden ervoor dat ik niet echt een band kreeg met het personage. Het zou mij ook een biet zijn of hij er nu wel of niet in zou slagen om zijn levensgevaarlijke stunt uit te voeren. En dat vind ik toch wel jammer, want ik denk dat de film indrukwekkender was geweest als je met het personage en zijn passie meeleeft. Helaas weten acteurs, zoals Ben Kingsley als Petit’s leraar, Charlotte Le Bon als Petit’s vriendin Annie en Clément Sibony als Petit’s goede vriend Jean-Louis, dat gat ook niet op te vullen. Ze krijgen weinig schermtijd waardoor het haast onmogelijk is om met een van hen een emotionele band op te bouwen. Ondanks dat het acteerwerk wel op orde is.

Desalniettemin verdient men een dikke pluim voor de adembenemende speciale en visuele effecten, want de scène waarin Petit op eenzame hoogte op een draadje tussen de Twin Towers balanceert is werkelijk fenomenaal. De filmmakers hebben echt alles uit de kast getrokken om de kijker een unieke ervaring voor te schotelen en daar zijn ze dan ook met vlag en wimpel in geslaagd. Ook de beroemde gebouwen zijn tot in de details op het scherm getoverd en die beelden bezorgen mij in ieder geval kippenvel. Je kunt The Walk, dat op de het boek To Reach The Clouds van Philippe Petit werd gebaseerd, dan ook zien als een mooi eerbetoon aan de gebouwen die tot 11 september 2001 de skyline van New York sierden.

Maar de biopic draait grotendeels om het leven van de koorddanser, zijn droom en zijn missie om die te verwezenlijken. En het is een uitstekende film geworden ondanks dat deze minder indruk maakte dan ik had verwacht. En dat heeft naar mijn mening te maken met het feit dat het hoofdpersonage in de film een ietwat arrogant en irritant ventje is die bij mij geen sympathie wist op te wekken. Ook de speelduur is wel iets aan de lange kant, want het verhaal is naar mijn mening gemakkelijk in 90 minuten te vertellen. Maar met die minpunten daargelaten kan ik niets anders concluderen dan dat The Walk zeker de moeite waard is om een keertje mee te pakken.

De Blu-ray Disc die Sony Pictures Home Entertainment uitbrengt bevat goede beeld- en geluidskwaliteit. Het haarscherpe beeld staat in 2.40:1 en in 1080p op de schijf terwijl het geluid in een krachtig DTS HD Master-Audio 5.1 geluidsspoor te beluisteren is. Het bonusmateriaal bestaat uit 7 verwijderde scènes, een circa 9 minuten durende special over Joseph Gordon-Levitt’s samenwerking met Philippe Petit, een 8 minuten durende special met interviews met de ondersteunde castleden en in de 10 minuten durende special The Amazing Walk zoomt men in op het tot stand brengen van de levensgevaarlijke stunt waar de film om draait. En het schijfje is verder opgevuld met leuke trailers van films die Sony Pictures Home Entertainment op de markt brengt.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “The Walk (2015) Blu-ray Disc recensie”

1. Mij beviel deze film nog een stukje beter maar ik vermoed dat dit voor een groot deel te maken heeft met de IMAX Experience. Dit is voor mij toch wel één van die zeldzame films waarbij 3D echt haar meerwaarde bewijst.