The Visit

The Visit (2015) Blu-ray Disc recensie

Inmiddels zijn er tientallen found footage horrorfilms gemaakt en als kijker ben je iedere keer weer getuige van alle vreemde gebeurtenissen die door een camera van één van de personages worden vastgelegd. Het voelt aan alsof je zelf een onderdeel bent van de film. Deze manier van filmen levert vermakelijke films op hoewel de kwaliteit van de inmiddels verschenen films in dit genre uiteenloopt. Filmmaker en scenarist M. Night Shyamalan, eerder verantwoordelijk voor ijzersterke thrillers zoals The Sixth Sense en Unbreakable, heeft ook een found footage horrorfilm gemaakt. En de grote vraag is dan natuurlijk of The Visit het inmiddels veeleisende en door found footage horrorfilms overspoelde publiek kan vermaken.

De kijker beleeft het verhaal door de lens van de camera van Becca (Olivia DeJonge) die nog maar net aan een documentaire over haar moeder is begonnen en op het punt staat om samen met haar broertje Tyler (Ed Oxenbould) voor het eerst haar grootouders te ontmoeten. Waarom de twee kinderen pas op latere leeftijd hun grootouders ontmoeten wordt niet duidelijk gemaakt, maar intrigerend is het wel. Maar na een korte introductie van de personages wordt de film alsmaar interessanter als Becca en Tyler een weekje gaan logeren bij hun op het eerste oog lijkende lieftallige opa en oma.

De eerste dag op de afgelegen boerderij verloopt nog rustig en normaal, maar dan breekt de nacht aan! Het gebonk op de hal, een grootmoeder die in haar nachtgewaad door het huis rent en naargeestige geluiden die niet te herleiden zijn, stellen de twee kleinkinderen allesbehalve gerust. Maar de volgende ochtend lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn als opa al vroeg op pad is om zijn dagelijkse taken te volbrengen en oma een voedzaam ontbijt klaarmaakt. Hebben ze dan spoken gezien of is er toch iets meer aan de hand? Daar krijgen de twee kids al snel een antwoord op als de tweede nacht aanbreekt en de vreemde gebeurtenissen in en rondom de boerderij alsmaar heftiger worden.

Als doorgewinterde filmkijker trap je er toch telkens weer in. Je weet dat het schrikmoment er gaat komen, maar je schrikt je toch elke keer weer een apezuur. The Visit zit vol met dit soort momenten, maar de kracht van de film is dat de spannende momenten worden afgewisseld met een flinke dosis humor. Om die reden wijt je de vreemde gebeurtenissen al snel aan het feit dat opa en oma gewoon een beetje vreemd zijn, maar ik kan je verzekeren dat je regelmatig op het verkeerde been wordt gezet. En in de slotfase staat er nog een leuke verrassing te wachten als Becca en Tyler een niet te bevatten ontdekking doen!

The Visit is komisch en tegelijkertijd spannend en als kijker heb je echt geen flauw idee hoe het verhaal nu precies in elkaar steekt. Totdat de puzzelstukjes in elkaar vallen. Toch blijven er een hoop vragen onbeantwoord, maar dat is dan ook wel weer het visitekaartje van de regisseur die het leuk vindt om de kijker aan het denken te zetten. Desalniettemin voelt de film incompleet aan en dat is wel een beetje jammer. Gelukkig maken de spannende momenten het goede acteerwerk van de hoofdrolspelers een hoop goed. Vooral het spel van Deanna Dunagan als de ietwat eigenaardige grootmoeder is uitstekend te noemen!

Universal Pictures Benelux brengt The Visit op een nette Blu-ray Disc op de markt. Het haarscherpe beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er goed uit! Ik heb ook niets aan te merken op de goede DTS HD Master Audio 5.1 soundtrack die prima klinkt. Op het gebied van extra’s word je als kijker getrakteerd op een aantal verwijderde scènes, een alternatief einde, een fotogalerij en een making of.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “The Visit (2015) Blu-ray Disc recensie