The Upside (2017) recensie

The UpsideThe Intouchables was niet alleen een wereldwijd kassucces, maar ook in Nederland is het de meest succesvolle Franse film te allen tijde. Gebaseerd op het leven van Philippe Pozzo di Borgo en verpakt in een komische doch emotioneel beladen dramafilm. Dat er een Engelstalige remake zou komen kwam niet als een verrassing, maar The Upside is zelfs al de derde remake van het drama uit 2011. Deze keer met Bryan Cranston, Kevin Hart en Nicole Kidman in de hoofdrollen.

Philippe Lacasse (Bryan Cranston) is een multimiljonair die gebonden is aan een rolstoel en dag en nacht verzorging nodig heeft. Wanneer zijn zaakwaarneemster Yvonne (Nicole Kidman) op zoek gaat naar de geschikte kandidaat om Philippe 24/7 te ondersteunen, laat hij zijn oog vallen op de voormalige crimineel Dell (Kevin Hart). Hoewel Dell alleen aan zijn sollicitatieplicht wilde voldoen, grijpt hij de kans om voor Philippe te zorgen met beiden handen aan. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de heren die zowel een hoop lol als lastige situaties moeten trotseren. Maar echte vriendschap houdt altijd stand.

Goede combinatie
De truc bij een remake is dat je niet gaat vergelijken, maar ik doe het automatisch toch een beetje. The Intouchables vind ik een machtige mooie film en het eerste gevoel bij de Amerikaanse remake was dan ook allesbehalve positief. Toch gaf ik de film een eerlijke kans. Mede te danken aan het feit dat Bryan Cranston en Kevin Hart de hoofdrollen spelen. Het is dan ook een geweldige combinatie. De komische Kevin Hart maakt indruk in een ietwat serieuzere rol terwijl Bryan Cranston zeer sterk de rol van Philippe speelt. Er is vooral chemie tussen de twee acteurs die de kwaliteit van de drama/komedie ten goede komt.

Emotioneel beladen
Het verhaal dat op waarheden is gebaseerd, is natuurlijk emotioneel beladen. We zien hoe Philippe’s levenslust langzaam maar zeker verdwijnt, maar terugkeert als Dell voor hem gaat zorgen. Hij drijft zijn werkgever tot het uiterste en dat pakt soms zowel positief als negatief uit. The Upside is dan ook een emotionele rollercoaster waarin ruimte is voor drama, maar ook veel humor. Doordachte humor die op zorgvuldige wijze en op de juiste momenten wordt toegepast. Dat maakt The Upside een mooi en komisch drama en een zeer nette remake. Hoewel het niveau van The Intouchables niet wordt gehaald.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

3.5