The Two Popes (2019) recensie

The Two PopesEvenals met The Irishman koos Netflix voor een korte bioscooprelease van The Two Popes, maar inmiddels is de deels fictieve biopic ook te zien via de populaire streamingdienst. In de door Fernando Meirelles geregisseerde film komen een aantal historische momenten aan bod. Daaronder de verkiezing van Joseph Ratzinger als de nieuwe Paus na de dood van Paus Johannes Paulus II, zijn besluit om terug te treden uit zijn ambt en de verkiezing van zijn opvolger Paus Franciscus. Maar The Two Popes brengt ook de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de Heilige Vaders in beeld.

Na de dood van Paus Johannes Paulus II verzamelen de kardinalen zich in Vaticaanstad voor het conclaaf. Onder de kanshebbers zijn Kardinaal Ratzinger uit Duitsland en Kardinaal Bergoglio uit Argentinië. Terwijl Ratzinger druk campagne voert om stemmen voor zich te winnen, is Bergoglio minder ambitieus. Na een aantal stemrondes wordt Ratzinger gekozen als Paus Benedictus XVI terwijl Bergoglio terugkeert naar zijn geboorteland. Ruim 7 jaar later keert hij terug naar Vaticaanstad om zijn ontslag aan te bieden, maar het bezoek aan de Heilige Vader verloopt totaal anders dan verwacht wanneer Paus Benedictus XVI openhartig met hem spreekt.

Topcast
Sir Anthony Hopkins en Jonathan Pryce werden gestrikt om de rollen van Paus Benedictus XVI en Paus Franciscus te vertolken en de routiniers spelen de rollen meer dan uitstekend. Nu kan je deze grootheden het ook wel toevertrouwen om in de huid te kruipen van de historische personages. Maar het moet ook geschreven worden dat Meirelles zorgvuldig te werk is gegaan en de acteurs in authentieke settings plaatst. Daaronder in een replica van de Sixtijnse Kapel in Vaticaanstad waar de vermeende gesprekken tussen Paus Benedictus XVI en Kardinaal Bergoglio plaatsvonden, maar ook de kostuums zijn tot in de details nagemaakt. Dat zet de authenticiteit extra kracht bij.

Waarheidsgetrouw
Hoewel The Two Popes zonder twijfel op historische feiten is gebaseerd, is de film ook voor een groot deel fictief. Niemand weet immers hoe de gesprekken tussen Paus Benedictus XVI en Kardinaal Bergoglio zijn verlopen of dat deze überhaupt hebben plaatsgevonden. Desalniettemin zijn er kleine details die op waarheid berusten zoals het moment dat Bergoglio voordat hij het publiek op Sint-Pietersplein toespreekt zijn voorganger probeert te bellen en dat zij samen de finale van het wereldkampioenschap voetbal in 2014 hebben gekeken. Fictief of niet, maar het doet geen afbreuk aan het feit dat The Two Popes een intrigerend en zeer onderhoudend drama is.

3.5