The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning (2006) recensie

Ongeveer 3 jaar na de sterke remake van The Texas Chainsaw Massacre besloten de producenten om de toenemende vraag naar een vervolg te beantwoorden met een prequel. Waarin de kijker meer te weten komt over de familie Hewitt en in het bijzonder het iconische personages Leatherface. Dat opnieuw wordt vertolkt door bodybuilder Andrew Bryniarski.

Op herhaling

Evenals in The Texas Chainsaw Massacre vallen 4 jongvolwassenen ten prooi aan de kannibalen, die in een afgelegen gebied wonen. Maar voordat het bloed rijkelijk vloeit en de ledematen in het rond vliegen, zien we hoe R. Lee Ermey als Charlie Hewitt is getransformeerd in Sheriff Hoyt, maar ook waarom Leatherface een buitengewone fascinatie heeft voor het fabriceren van maskers van mensenhuiden. Een lugubere levensstijl, die losjes gebaseerd werd op het waargebeurde verhaal over seriemoordenaar Ed Gein.

Functioneel naakt en liters nepbloed

Evenals in zijn voorganger, dat eigenlijk een vervolg op deze film is, is er functioneel naakt te bespeuren. Hoofdrolspeelster Jordana Brewster klautert en kruipt in een weinig verhullend truitje en een te strakke spijkerbroek. In de hoop dat ze aan de familie Hewitt kan ontsnappen. Terwijl haar lotgenoten één voor één vakkundig om zeep worden geholpen door de maniakale Leatherface. Die in dit deel voor het eerst kennismaakt met de verwoestende kracht van zijn kettingzaag. De liters nepbloed zijn niet aan te slepen terwijl er met behulp van overtuigende make-up effecten een aantal zeer onsmakelijke scènes aanwezig zijn.

Nuttige toevoeging

Ondanks dat de producenten vooral veel van hetzelfde laten zien, is The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning een nuttige toevoeging. Het is interessant om te zien hoe de leden van de familie Hewitt zijn geworden zoals zij zijn en waarom Leatherface geobsedeerd is door het dragen van maskers van mensenvlees. Maar in de regel is de film van regisseur Jonathan Liebesman gewoon een slasher. Die vooral de liefhebbers van bloed en gore op hun wenken bedienen.

Waardering: 3 uit 5.
The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
Black Friday 2020Black Friday 2020