The Tall Man (2012) recensie

The Tall ManOngeveer 4 jaar na de ijzersterke horror/thriller Martyrs komt filmmaker Pascal Laugier met de thriller The Tall Man. Zijn Engelstalige debuut waarin ontvoering opnieuw centraal staat. Het is een thema dat steeds terugkeert in zijn films en het doet mij afvragen waarom hij daarvoor kiest. Wat is zijn motivatie om toch steeds in een soort van herhaling te vallen. Hoewel The Tall Man op geen moment ook maar enigszins in de buurt komt van het indrukwekkende Martyrs dat toch een veel betere film is.

In een klein plaatsje verdwijnen kinderen op mysterieuze wijze tot grote angst van de lokale bewoners. Naar verluidt worden de kinderen ontvoerd door de zogenaamde ‘Tall Man’. Een entiteit die in het holst van de nacht toeslaat. Eén van de ouders is vastberaden om het mysterie rondom de verdwijningen te ontrafelen. In de hoop dat zij herenigd wordt met haar zoontje. Maar in haar zoektocht stuit zij op een gruwelijk geheim dat het dorp op zijn kop zet.

Jessica Biel
De hoofdrol in The Tall Man wordt vertolkt door Jessica Biel. Geen vreemde in het horror- en thrillergenre en zij speelt in Laugier’s creatie de rol van Julia. Een kinderloze arts die de lokale bewoners bijstaat in slechte tijden. Julia speelt een belangrijke rol in het verhaal dat helaas vol met gaten zit. Laugier springt soms van de hak op de tak terwijl de beginfase enorm spannend is. Vooral door het feit dat je niet weet wat er gaande is en door de nieuwsgierigheid naar de mysterieuze ‘Tall Man’.

Matig
Helaas doet hij snel uit de doeken hoe de vork in de steel zit en wat Julia’s aandeel in het verhaal is. Op dat moment staat er nog ruim een uur op de klok en de spannende film transformeert al snel in een dramafilm. En geen beste in alle eerlijkheid. Mede te wijten aan het feit dat buiten Jessica Biel om de ondersteunde cast nauwelijks overtuigt in de rollen die het speelt. Dat is een gemiste kans terwijl Laugier weinig moeite doet om de kijker in de slotfase op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Het einde bevat dan nog een aardige plot twist, maar op dat moment was ik de aandacht al compleet verloren.

2