The Swerve

The Swerve (2018) recensie

The SwerveDe poster van de drama/thriller The Swerve geeft heel goed weer wat je van de film van regisseur Dean Kapsalis mag verwachten. Want het leven staat af en toe op zijn kop. Door een ingrijpende gebeurtenis, zoals het verlies van een dierbare of ontslag. Maar ook een medische aandoening kan je leven behoorlijk beïnvloeden. In The Swerve laat de filmmaker het een lange tijd in het midden wat er precies met de hoofdprotagonist aan de hand is.

Azura Skye speelt de rol van Holly. Een lerares die een ogenschijnlijk comfortabel leven leidt. Haar man maakt promotie op het werk en het lijkt hen voor de wind te gaan. Is het niet dat Holly leidt aan slapeloosheid. Ze slikt medicijnen en ze ziet er uit alsof ze al jaren geen oog heeft dichtgedaan. Ze dwaalt vaak af en haar fantasiewereld en de realiteit vloeien in elkaar over. Met als resultaat dat Holly niet meer weet wat nu echt is en wat niet.

Door het goede acteerwerk van Skye leef je met Holly mee. Als kijker kijk je continu over haar schouder mee en je stelt dezelfde vragen als dat het personage doet. Wat is nu echt en wat niet? Is ze verantwoordelijk voor het ongeluk waarbij 2 jongeren om het leven zijn gekomen en dat continu in het nieuws is? Is haar leerling wel echt stapelverliefd op haar en gaat haar man echt wel vreemd met één van de werkneemster in de supermarkt waar hij de manager is? Maar je moet geduld hebben. De gedeeltelijk bevredigende antwoorden komen in het slot.

The Swerve is dan ook een spannende film zonder dat er echt iets gebeurt. Je wilt gewoon weten wat er aan de hand is en waarom Holly is wie ze is. Daarnaast is het ook een mooie boodschap aan het publiek, want Holly is het bewijs dat je gewoon niet weet wat er in iemands hoofd omgaat. En dat het ogenschijnlijk mooie leventje achter de schermen niet altijd rozengeuren en maneschijn is. Iets om bewust van te zijn zonder dat je al te snel iemand in een hokje plaatst of ergens je stempel op drukt.

3.5