The Student (2016) recensie

The StudentVanaf vandaag draait de Russische dramafilm The Student in de bioscoop. Een donkere film van regisseur Kirill Serebrennikov die zijn intrigerende en confronterende creatie heeft gebaseerd op het toneelstuk Märtyrer van Marius von Mayenburg. In deze film staat het geloof centraal en dan specifiek de wijze waarop de jonge scholier Venya (Pyotr Skvortsov) de teksten uit de Bijbel interpreteert en citeert. Het is een film die niet licht verteerbaar is, maar indrukwekkend des te meer.

In de openingsfase zien we hoe de jonge en gelovige Venya niet onder banken of stoelen schuift dat hij de Heer dient en hij probeert dan ook om iedereen te overtuigen van zijn geloof. De relatie met zijn moeder verloopt moeizaam en op school weigert de jonge student om deel te nemen aan de zwemlessen zolang de meisjes uit zijn klas in bikini’s rondlopen. Iets wat volgens hem en naar zijn zeggen de Heer absoluut niet kan. Al gauw krijgt hij het voor elkaar dat het schoolbestuur toegeeft aan zijn kritiek en voor Venya is dit pas het begin van zijn kruistocht.

Vooral in het tweede bedrijf zien we hoe Venya steeds extremer wordt in zijn aanpak en alleen zijn lerares Elena (Viktoria Isakova) durft tegen hem in te gaan. De gemoederen lopen soms hoog op en Venya ziet zich geroepen om zijn medestudenten mee te sleuren in zijn geloofsovertuigingen. Ook het schoolbestuur staat tot grote ergernissen van Elena continu open voor een dialoog met de uitgesproken tiener. De spanning is dan ook goed voelbaar en dat is mede te danken aan de wijze waarop Serebrennikov het verhaal in beeld brengt, maar ook door het ijzersterke acteerwerk van de jonge Pyotr Skvortsov.

The Student is dan ook een indrukwekkende film die wel even door je hoofd blijft spoken. En het is bijna eng te noemen hoeveel invloed iemand kan hebben als hij of zij een sterke overredingskracht bezit. Zo zien we een aantal keren hoe Venya eigenlijk eenvoudig zijn medescholieren of de rector overtuigt van zijn eigen en extreme interpretatie van de teksten uit de Bijbel. En in de slotfase ziet de kijker pas echt wat Venya allemaal teweegbrengt. Ik vind het dan ook een uitstekend drama hoewel ik in het begin even moest wennen aan de vreemde taal en dat ik mij voor de verandering moest focussen op de ondertiteling. Omdat de film je bij de strot pakt en ook niet meer loslaat is dat gevoel slechts van korte duur.

6 thoughts to “The Student (2016) recensie”