The Strangers 2: Prey At Night (2018) recensie

The Strangers 2: Prey At NightNog voordat de film begint komt overduidelijk in beeld dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten. Dat klopt ook hoewel de gebeurtenissen die zich in The Strangers 2: Prey At Night afspelen niet op die wijze ook hebben plaatsgevonden. Het is een mengelmoes van waargebeurde en huiveringwekkende moordzaken waarin de daders zonder duidelijk motief hun hulpeloze slachtoffers van het leven beroven. In het vervolg op de horrorfilm uit 2008 zetten de drie gemaskerde moordenaars hun gruweldaden voort. En deze keer hebben zij het gemunt op twee ouders en hun twee tieners.

Zonder duidelijke aanleiding worden Cindy (Christina Hendricks) en Mike (Martin Henderson) onaangenaam verrast door een jongedame aan de deur terwijl de sfeer al om te snijden is. Hun opstandige tienerdochter Kinsey (Bailee Madison) dwaalt inmiddels rond over het caravanpark waar het gezin verblijft terwijl hun zoon Luke (Lewis Pullman) driftig op zoek gaat naar zijn zusje. Al gauw worden zij het doelwit van drie gemaskerde individuen die een duidelijk doel voor ogen hebben. Zij zullen niet rusten voordat het bloed heeft gevloeid met een zenuwslopend kat- en muisspel met gevolg.

De vaart zit er dan ook goed in. In de door Johannes Roberts geregisseerde horrorfilm zien we hoe de bloeddorstige moordenaars zonder woorden maar des te meer met daden het hulpeloze gezin in het nauw drijven. De kijker kan zich gereedmaken voor een bloedstollende slasher die naast een zee aan bloederige scènes ook enorm spannend is. Dat neemt niet weg dat de filmmaker zich veelvuldig schuldig maakt aan zowat iedere cliché die je maar kunt verzinnen. Toch schrik je iedere keer weer als er een spookachtig persoon uit het niets verschijnt of als de vermeende gestopte seriemoordenaar toch nog genoeg adem heeft om nog een keer met zijn bijl uit te halen.

Het hoort er allemaal een beetje bij, maar een verrassend slot blijft uit. Het meest angstaanjagende feit is dat het ook in het vervolg niet duidelijk wordt waarom de drie meedogenloze moordenaars willekeurig mensen afslachten. De uitspraak ‘because you where home’ doet de nekharen recht overeind staan. Evenals het kille antwoord ‘why not’ als Kinsey aan één van haar belagers vraagt waarom zij dit doen. The Strangers 2: Prey At Night slaagt dus uitstekend als zenuwslopende horrorfilm en is een waardig vervolg. De film is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc hoewel het jammer is dat er geen bonusmateriaal aanwezig is.

Met dank aan The Searchers en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

Steun Filmliefhebber.com