The Space Between Us (2017) recensie

The Space Between UsScience Fiction films zijn er in alle soorten en maten. Zo zijn er Science Fiction films die ook veel horror, drama en zelfs romantiek bevatten. The Space Between Us van regisseur Peter Chelsom is een mengelmoesje van Science Fiction, avontuur en romantiek en waarin goede acteurs zoals de jonge Asa Butterfield en routinier Gary Oldman de hoofdrollen spelen. Dan mag je als liefhebber toch een uitstekende film verwachten, maar is The Space Between Us dat ook?

Asa Butterfield speelt de rol van Gardner voortreffelijk. Gardner is de eerste mens die in de kolonie op Mars geboren is en al op jonge leeftijd smacht naar een leven op Aarde. Maar het grote gevaar is dat Gardner het leven op Aarde lichamelijk niet aankan. Toch weerhoudt dat hem er niet van om zijn droom te verwezenlijken en om Tulsa (Britt Robertson), het meisje waar hij al lange tijd mee chat, te ontmoeten. Als Gardner erin slaagt om naar de Aarde te reizen, komt hij al snel tot de ontdekking dat hij niet de vrijheid krijgt waar hij wel op gehoopt had. Met als gevolg dat hij besluit om te ontsnappen en Tulsa op te zoeken.

In zijn eerste kennismaking met het leven op Aarde zien we een jongen die zich probeert aan te passen en dat gaat gepaard met hilarische fragmenten. Ook als hij eenmaal Tulsa heeft gevonden zien we hoeveel moeite zij hebben met Gardner’s naïeve gedrag en bijzondere manier van spreken. En dat terwijl ze worden opgejaagd door projectleider Nathaniel Shepherd (Gary Oldman) en astronaute Kendra (Carla Gugino) die er alles aan doen om Gardner in de kraag te vatten. Zonder succes.

Terwijl er een romance bloeit tussen Gardner en Tulsa, zien we ook hoe het duo uit handen van de autoriteiten probeert te blijven. Het leveren leuke en spannende momenten op, maar het drama krijgt uiteindelijk de overhand in deze goed in elkaar gezette Science Fiction film. Te danken aan een onvoorspelbare plotwending. Dat maakt The Space Between Us een uitstekende film die niet alleen boeit en aangrijpt, maar ook het succes dankt aan de overtuigende special effects en het puike acteerwerk. De door Peter Chelsom geregisseerde film is sinds kort verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.