The Sopranos – The Complete Series recensie

Ruim 20 jaar geleden werd de eerste aflevering van The Sopranos uitgezonden. Een serie van producent HBO die de geschiedenis heeft veranderd. De maffiaserie die rondom het leven van de fictieve maffiabaas Tony Soprano (James Gandolfini) draait, werd geprezen en bekroond door het ijzersterke verhaal, het fenomenale acteerwerk en het doorbreken van taboe’s. Zoals het gebruik van grove taal en functioneel naakt. Iets dat tot op dat moment haast niet in series voorkwam. Voor de liefhebber van de serie is de complete serie van 6 seizoenen verkrijgbaar in een stijlvolle 28-disc DVD box.

Tony Gandolfini

De inmiddels overleden acteur James Gandolfini was Tony Soprano. De hoofdprotagonist in The Sopranos die de kijker zich ziet ontwikkelen van een capo tot aan het hoofd van de maffiafamilie in Newark, New Jersey. Zijn methodes en werkwijze zijn controversieel en hij zet vaker dan eens kwaad bloed bij zijn familieleden. Daarnaast heeft hij ook in de privé-sfeer de nodige problemen. Vooral zijn vrouw en opgroeiende kinderen zetten vraagtekens bij Tony’s dagelijkse bezigheden. Om de stress in zijn leven het hoofd te kunnen bieden zoekt hij hulp bij psychiater Dr. Melfi (Lorraine Bracco). Een terugkerende gebeurtenis in The Sopranos en tijdens deze momenten zien we hoe Tony de tips van zijn psychiater gebruikt om de uitdagingen waar hij voor staat te trotseren.

Maffia

Met sterke maffiafilms als The Godfather en Goodfellas, was er genoeg inspiratie om The Sopranos de sfeer van een authentieke maffiafilm mee te geven en het is bijzonder knap dat de makers het tot de 83ste aflevering hebben volgehouden om de kijker mee te slepen in de bijzondere wereld van de georganiseerde misdaad. Met sterke verhaallijnen, spanning en intriges, is The Sopranos niet alleen meeslepend, maar ook ontzettend vermakelijk. De afleveringen van circa 50 minuten kijken dan ook lekker weg en het is zo verslavend dat bingewatchen eerder de regel dan de uitzondering is.

DVD box

De 86 afleveringen zijn verdeeld over maar liefst 28 discs en de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is uitstekend te noemen. Met interessant bonusmateriaal dat aan de verschillende schijfjes is toegevoegd, krijgt de kijker een beter beeld van hoe de serie tot stand is gekomen en wie de acteurs zijn die de kleurrijke personages spelen. De 6 seizoenen zijn verzameld in een stijlvolle boxset die ook nog eens mooi in de DVD collectie staat. Voor de liefhebber van de serie is het dan ook een uitgelezen kans om de serie te herzien hoewel, het voor de liefhebber van maffiafilms die The Sopranos nog niet kent een mooie kans is om kennis te maken met Tony Soprano en de familie.