The Snowman (2017) recensie

The-Snowman_ps_1_jpg_sd-high_©-Universal-PicturesSoms is het concept van een film beter dan de film zelf. Veel titels zijn al het slachtoffer geworden van matig acteerwerk, een slecht uitgewerkt verhaal of een regisseur die moeite heeft om een duidelijke richting te kiezen. Dan nog maar te zwijgen over het feit dat de belanghebbenden zich maar al te graag bemoeien met het eindresultaat wat de kwaliteit uiteindelijk niet ten goede komt. Wat er met The Snowman is gebeurd, is mij een raadsel. Maar de horror/thriller van regisseur Tomas Alfredson stelt zwaar teleur.

De regisseur van de ijzersterke horror Let The Right One In heeft dan ook toegegeven dat The Snowman te gehaast is gemaakt en dat is naar mijn mening ook goed te zien aan het eindresultaat. Het concept over een getraumatiseerde rechercheur die achtervolgt wordt door een duister verleden en nu een mysterieuze moordzaak moet zien op te lossen, is sterk. Evenals de wijze waarop Michael Fassbender de rol van Harry Hole invult. Maar de uitwerking is zeer matig te noemen. De spanning ontbreekt evenals de logica waarin het verhaal wordt onthult.

Men tracht binnen een korte tijd veel informatie te vertellen, maar het verhaal flabbert aan alle kanten. Het gaat van links naar rechts en er is maar weinig focus te bespeuren. Door het onaangenaam puzzelen gaat de interesse snel verloren en doet het er eigenlijk niet meer toe wie de mysterieuze moordenaar is. Hier had toch veel meer mogelijk geweest. Zeker als het verhaal zich wel leent voor een film die wellicht in de buurt kan komen van ijzersterke thrillers zoals Se7en en Zodiac. Maar Alfredson moest roeien met de riemen die hij had, maar zijn bootje ging al snel verloren.

Het sterke acteerwerk en de prachtige beelden van het ijzige landschap maken een hoop goed, maar het is niet voldoende om The Snowman te bestempelen als een topper in het genre. Na afloop overheerst de teleurstelling en ik ben ergens opgelucht dat het bijna twee uur durende drama voorbij is. Indien je toch nieuwsgierig bent geworden naar deze film is deze vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en goedgevulde Blu-ray Disc. Dat telt nog in ieder geval voor iets.

Met dank aan Universal Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.