The Sleepwalker

The Sleepwalker (2014) DVD recensie

Als filmliefhebber probeer ik altijd om mij te verdiepen in een zo breed mogelijk assortiment in films. Ik kan dan ook genieten van een simpele actiefilm, een goed drama en een mooie animatiefilm. Zelfs filmhuis titels zoals The Sleepwalker weten mijn interesse op te wekken. De thriller uit Noorwegen van regisseuse Mona Fastvold is dan ook een interessant project dat niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen is. En dat is mede te danken aan het feit dat er nauwelijks uitleg wordt gegeven over wat er zich op het scherm afspeelt, maar ook aan het goede acteerwerk van hoofdrolspelers Gitte Witt, Christopher Abbott, Stephanie Ellis en Brady Corbet.

De film begint met de introductie van Kaia (Gitte Witt) en haar vriend Andrew (Christopher Abbott) die druk bezig zijn met het opknappen van Kaia’s ouderlijke huis. Terwijl het klussen wordt onderbroken door vurige vrijpartijen en het ophalen van herinneringen, staan opeens Kaia’s zus Christine (Stephanie Ellis) en haar verloofde Ira (Brady Corbet) op de stoep. En het wordt al snel duidelijk dat het meerdaagse bezoekje met de dag vreemder wordt. Zeker als blijkt dat Ira en Kaia zich tot elkaar aangetrokken voelen en Christine plotseling verdwijnt.

The Sleepwalker is een film die de bovenkamer even goed aan het werk zit, want de raadselachtige thriller zit vol puzzeltjes en kleine onthullingen die stapje voor stapje het verhaal duidelijk maken. Toch blijven er veel vragen onbeantwoord en je vraagt jezelf constant af wat er precies gaande is. De relatie tussen Kaia en haar zwager Ira is allesbehalve normaal te noemen terwijl Andrew’s explosieve reacties uit het niets lijken te komen. Ook de mysterieuze Christine en haar vreemde gedrag is een groot raadsel dat maar lastig te doorgronden is. En ondanks dat het soms frustrerend kan zijn om niet te weten wat er speelt, is het wel een heerlijke film om even in te verdwalen.

De sobere decors zijn zorgvuldig gekozen en het acteerwerk is zoals eerder beschreven uitstekend. Fastvold laat zien dat er maar weinig voor nodig is om de kijker een onderhoudende thriller voor te schotelen en ik vind dat ook zeker een complimentje waard. Na een nominatie voor de grote juryprijs op het Sundance Filmfestival verschijnt The Sleepwalker op een zeer nette DVD die een goede beeld- en geluidskwaliteit bevat. Helaas zijn er geen extra’s aanwezig.

Met dank aan Remain in Light voor het DVD recensie-exemplaar.

Een gedachte over “The Sleepwalker (2014) DVD recensie