The Sisters Brothers (2018) recensie

The-Sisters-Brothers_ps_1_jpg_sd-lowAls filmliefhebber kijk ik enorm veel films. Dat lijkt mij ook wel duidelijk gezien de hoeveelheid recensies die ik in een maand plaats. Ik kijk dan ook alles, want ik kan genieten van zowel een bombastische actiefilm, een hartverscheurend drama als een trage speelfilm. The Sisters Brothers van de Franse regisseur Jacques Audiard kun je eenvoudig onder de laatstgenoemde categorie scharen. Maar vermakelijk is de film allerminst. In mijn recensie lees je waarom ik dat vind.

Eli (John C. Reilly) en Charlie (Joaquin Phoenix) zijn broertjes en bandieten. Ze krijgen van een schatrijke zakenman die beter bekendstaat als de Commodore (Rutger Hauer) de opdracht om een goudzoeker uit de weg te ruimen. Volgens de Commodore heeft Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed) van hem gestolen en het is aan de Sisters Brothers de taak om wraak te nemen. Terwijl Warm nauwlettend in de gaten wordt gehouden door John Morris (Jake Gyllenhaal) reizen Eli en Charlie honderden mijlen om hun doelwit te bereiken. Terwijl in de snikhete woestijn belangrijke gewetensvragen en de verstandhouding tussen de twee broers de spanningen doen oplopen.

Sterrencast
Op de filmposter van The Sisters Brothers prijken de namen van grote namen als John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal en Rutger Hauer. Maar de saaie film is een goed voorbeeld van dat een sterrencast geen garantie is voor succes. Ondanks dat de settings adembenemend mooi zijn en de hoofdrolspelers hun rollen prima spelen, schiet The Sisters Brothers vooral op het vlak van vermaak enorm tekort. Het verhaal kabbelt wat voort en de dialogen zijn simpelweg niet interessant genoeg om mijn aandacht vast te houden.

Domper
Een gebrek aan spanning is een flinke domper, want de trailer deed immers vermoeden dat er wel iets meer spektakel aanwezig zou zijn. Helaas is dat niet het geval terwijl het een enorme teleurstelling is dat Nederlands trots Rutger Hauer geen enkel woord spreekt in deze ruim 2 uur durende speelfilm. Was het dan een slimme truc om een grote naam op de poster te zetten om de filmliefhebbers te enthousiasmeren of is het simpelweg een kwestie van gebrek aan inspiratie geweest? Gezien het verhaal en de wijze waarop dit in beeld wordt gebracht vermoed ik haast het laatste. Een positief punt is dat The Sisters Brothers op een kwalitatief goede DVD is uitgebracht.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.

1